Milieudienst versus bedrijfsleven over ‘duurste regelgeving ooit’

The morning sunlight finds its way through high-rise buildings in New York as people rush to cross a street on October 30, 2104. The US economy grew at a stronger-than-expected pace in the third quarter, lifted by lower imports and a surge in defense spending, according to government data released on October 30. AFP PHOTO/Jewel Samad

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wat kun je kopen voor 270 miljard dollar, ofwel 215 miljard euro? Het grootste deel van Google (naar beurswaarde). Of nieuwe regelgeving om de ozon een jaar lang in te perken.

De Amerikaanse regering, milieudienst EPA, gezondheidsexperts en milieugroepen zijn enthousiast over nieuwe regels om de lucht op te schonen. De hoeveelheid ozon wordt er door ingeperkt, met positieve gevolgen voor de astmatische kinderen en de volksgezondheid in het algemeen. Maar Republikeinen en het bedrijfsleven zijn niet onder de indruk.

Volgens hen is dit de duurste regelgeving ooit. Het cijfer van 270 miljard per jaar komt uit een onderzoek van de vereniging van producenten (NAM). Senator Jim Inhofe voorspelt dat de regels ‘onze nationale concurrentiepositie zal aantasten en de werkgelegenheid decennia lang zal inperken’. Bedrijven en branches die veel olie en andere energie gebruiken, zullen er onder te lijden hebben.

Gina McCarthy, voorzitter van milieudienst EPA, noemt dit onzin. De afgelopen decennia zijn alle milieu- en uitstootregels aangescherpt terwijl de economie en werkgelegenheid ook groeiden. Het is alleen even wennen en aanpassen, zegt zij. “Gezonde gemeenschappen trekken nieuwe bedrijven, nieuwe investeringen en nieuwe banen aan.”

Maserati’s en Alfa’s voor de ultrarijken

Tussen de milieuvriendelijke doch niet goedkope Tesla’s, de alomtegenwoordige cabriolets en de uiterst populaire Audi’s valt de Maserati de laatste tijd op in het straatbeeld van Hollywood en Beverly Hills. Cijfers blijken die indruk te onderschrijven.Maserati verkoopt veel meer exemplaren dan verwacht aan Amerikanen.

Met de net afgelopen LA Auto Show is het zogenoemde autoshowseizoen geopend. (Cars.com heeft een aardige roundup-video voor de liefhebber). Een van de nieuwtjes van de show: Fiat Chrysler komt met een serie nieuwe Alfa Romeo’s voor de Amerikaanse markt. Juist het succes van Maserati - dat vorig jaar ruim 15 duizend exemplaren in de VS verkocht - inspireert topman Harald Wester, die over beide merken gaat binnen Fiat, om tevens met meer Alfa’s te komen.

Het koperspubliek is er, zeker in Beverly Hills. De LA Times meldt dat Los Angeles derde staat op de lijst van ultrarijken in de VS. De stad telt meer dan vijfduizend inwoners met meer dan dertig miljoen dollar (24 miljoen euro). Alleen New York (Wall Street) en San Francisco (Silicon Valley) kennen meer burgers voor wie een Maserati of nieuwe Alfa heel goed te doen is.

Ontploffende airbags bron van conflict

De exploderende airbag blijft de Amerikanen bezighouden. Van de nationale verkeersdienst moet de Japanse producent Takata de airbags terughalen in heel de VS, niet slechts enkele regio’s waar het risico op - soms dodelijke - problemen groot zou zijn.

Met de dreiging van serieuze boetes en mogelijke rechtszaken wil de overheid Takata dwingen om toe te geven dat de zij-airbags kunnen exploderen. Er loopt al een strafonderzoek en een onderzoek in het Congres, maar Takata werkt niet voldoende mee, vindt de verkeersdienst. Zodoende escaleert nu het conflict, met nieuwe dreigementen.

In de VS hebben sommige autofabrikanten, zoals Honda, in totaal al acht miljoen voertuigen teruggehaald vanwege de defecte airbags. Wereldwijd gaat het om veertien miljoen auto’s.