Abonnement op bezorging van bloemen

Deze rubriek belicht elke donderdag een nieuw bedrijf. Dit keer: een bloemenabonnement.

Bedrijf: Bloomon.

Oprichter: Patrick Hurenkamp (30) en Bart Troost (30).

Medewerkers: vijftien.

Website: bloomon.nl.

Leuk natuurlijk, bloemen. Maar als je al je handen vol hebt met boodschappentassen is het gewoon niet zo praktisch die ook nog te kopen. Bloomon, sinds vorige week online, heeft een oplossing: een bloemenabonnement.

Hoe werkt het?

Op de site kies je een bepaald abonnement: de grootte van de bos (3 formaten) en de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. De bloemen worden op dinsdag- of donderdagavond aan huis bezorgd. Welke je krijgt, is een verrassing. Wel zijn ze alvast afgesneden. Ze bezorgen in heel Nederland, betalen doe je met iDEAL of creditcard.

Waarom wil je dit?

De bloemen gaan van de kweker direct naar Aalsmeer waar ze tot boeketten gebonden worden en vanaf daar rondgebracht. Bloomon haalt dus de tussenschakel – bloemist of benzinestation – ertussenuit. Daardoor heb je kans dat ze net wat verser zijn, omdat je zeker weet dat ze niet al een dag of twee in een bloemenstalletje in een emmer hangen.

Kon dit nog niet?

Via internet kun je al wel boeketten bestellen – denk aan Fleurop, dat boeketten laat samenstellen door een plaatselijke bloemist. En goede kans dat de bloemist in je buurt ook niet te beroerd is om je een abonnement te geven. Maar ’s avonds aan de deur je bloemen ontvangen? Nieuw.

Wat is het verdienmodel?

Ze verdienen aan het verschil tussen inkoop en verkoop. Een boeket kost 15, 20 of 25 euro per keer, inclusief bezorgkosten.

Wat zijn de plannen?

Ze willen binnen twee jaar 100.000 boeketten verzenden. Daarvoor hebben ze startkapitaal opgehaald bij investeerders. Oprichter Hurenkamp heeft ervaring: hij was mede-oprichter van Hellofresh.