Unilever Asia valt in de prijzen voor verantwoord ondernemen

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In Singapore mocht Unilever Asia gisteravond luid applaus ontvangen. Het bedrijf werd gekroond tot de grote winnaar van de Sustainable Business Awards, schrijft The Straits Times.

Unilever Asia kreeg deze eer vanwege zijn ‘robuuste strategie en management’ op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast lauwerde de jury de zorg die het bedrijf besteedt aan het verbeteren van levensomstandigheden, de natuur en welzijn van consumenten. Volgens de Sustainable Business Awards zijn deze kwaliteiten duidelijk zichtbaar in hun producten van Lipton en Magnum, die gecertificeerd worden door natuurorganisatie Rainforest Alliance, alsook hun Ben & Jerry’s ijs dat een Fairtrade label draagt.

Krijgt China ook een Black Friday?

Alsof Singles Day niet genoeg verkooprecords doorbrak in China, willen Amerikaanse winkelketens nu ook Black Friday naar het land exporteren. Maar dan zonder het karakteristieke geweld, schrijft The Wall Street Journal.

Ketens als American Apparel en Macy’s gebruiken Alibaba om de Amerikaanse traditie - met forse kortingen winkelen op de dag na Thanksgiving - aankomende vrijdag uit te breiden naar China. Deze bedrijven verwachten dit jaar nog geen gigantische verkoopcijfers; ze zetten in op de Chinese kooplust en de charme van Amerikaanse cultuur om de komende jaren een nieuwe lucratieve feestdag te cultiveren in het buitenland.

Pie Face maakt geen goede beurt bij franchisenemers

Als zelfs franchisenemers oproepen tot een onderzoek van mededingingsautoriteiten naar de eigen keten, dan is er stront aan de knikker. Boze ondernemers denken dat hun Pie Face-winkels door mismanagement van hogerhand onrendabel zijn geworden, meldt The Sydney Morning Herald.

Pie Face heeft wereldwijd 28 eigen winkels en 44 franchiselocaties. Afgelopen donderdag stelde het Australische bedrijf beheerders aan om “de financiële positie” te “verbeteren”. Pie Face zou met schulden kampen, al zijn er ook berichten dat investeerders voornemens zijn om de keten weer op de been te krijgen.

Een boze franchisenemer hekelt tegenover The Sydney Morning Herald het weinig vernieuwende beleid van Pie Face. Het bedrijf biedt “ouderwetse” producten aan als vleespasteien en worst. “En dat willen de mensen niet meer eten”, vertelt de ondernemer die wijst op verliesgevende cijfers. Volgens hem zou de winst van franchisenemers al jaren dalen met percentages tussen de 7 en 10 procent. Tijd om de pasteien in te ruilen voor boerenkool en veganistische pasteitjes?