Steeds meer tieners zijn eigen baas

Al jaren loopt het aantal tienerondernemers gestaag op. Wat ze het vaakst doen: software programmeren. Een Britse jongen spaarde voor zijn studie met snoepverkoop.

illustratie tomas schats

Deze week werd de Britse tiener Tommie Rose (15) bijna geschorst van zijn middelbare school in Manchester. De reden was zijn bloeiende onderneming: al drie jaar lang verkocht hij chips, snoep, koek en chocola aan zijn schoolvriendjes, bij elkaar had hij al zo’n 17.000 euro verdiend. Hij spaarde voor zijn studie. De twee vriendjes die hij had ingehuurd als personeel betaalde Tommie iets meer dan 6 euro per dag.

Van de school mag het niet meer (zwarte handel, vinden ze daar) dus nu stopt hij ermee. Zijn niet verkochte voorraad snoep gaat naar de daklozen, beweert hij in een lokale Engelse krant.

We raken zo langzamerhand gewend aan tieners die ondernemen, ook in Nederland. Het is dan ook een mediageniek onderwerp: het aantal ondernemende tieners groeit explosief, kopte onder andere BNR nieuwsradio vorige week nog.

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt inderdaad dat het aantal inschrijvingen van 0- tot 19-jarigen de afgelopen jaren is opgelopen, in 2011 waren dat er grofweg 2.200, in 2014 al iets meer dan 3.600.

De tienerondernemers zijn volgens de cijfers van de KvK vooral actief met het ‘ontwikkelen van software’, daarna zitten ze in de ‘detailhandel, kleding en modeartikelen’ en daarna komen branches als ‘podiumkunst’ en ‘online pakketten sturen’.

Moeilijk is het niet om als tiener een eigen bedrijf op te richten, en dat verklaart voor een deel de groei, vertelt hoogleraar ondernemerschap Erik Stam van Universiteit Utrecht. „Je kan via internet makkelijk een business opzetten zonder investeringen te doen. Twintig jaar geleden was er bij een bedrijf een dure marketingcampagne nodig, nu hebben we sociale media.”

Ook is de stijging van het aantal tienerondernemers te wijten aan de slechte arbeidsperspectieven voor jongeren. „Ze gaan dan liever zelf proberen een bedrijf op te zetten.” Al hebben minderjarigen voor veel rechtsgeldige handelingen – zoals inschrijven bij de KvK – wel een handtekening van hun ouders nodig.

Bij de Britse jongen Tommie is de roem en faam van het jonge ondernemerschap een beetje naar zijn hoofd gestegen. Hij heeft maandag een gebruikt flesje drinken (4 euro) gesigneerd, en zette het op Ebay met de tekst: „Ik ben de jonge ondernemer die trending is op sociale media. Dit is een gelimiteerde oplage, want ik signeer er maar twee. Happy bidding.”