Schoenenketen Fred de la Bretonière in andere handen

Nu hij 70 wordt, verkoopt Fred de la Bretonière bijna al zijn aandelen in zijn bedrijf aan investeerder Karmijn Kapitaal.

Fred de la Bretonière, het bedrijf van de gelijknamige Nederlandse schoenen- en tassenontwerper (69), is overgenomen door investeringsmaatschappij Karmijn Kapitaal. Dat hebben de twee partijen gisteravond bekendgemaakt. De overnamesom is daarbij niet genoemd.

Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Fred de la Bretonière. De oprichter blijft als ontwerper bij het bedrijf betrokken en houdt een klein deel van de aandelen. Hoeveel omzet het schoenen- en tassenbedrijf maakt, is niet duidelijk.

Een betrokkene spreekt over „enkele tientallen miljoenen euro’s”. Het bedrijf zou winstgevend zijn en jaar op jaar groeien, ondanks de crisis. Vooral het merk Shabbies Amsterdam zou goed verkopen.

Onder Karmijn Kapitaal wil Fred de la Bretonière zich richten op internationale groei. De producten worden onder de merken Fred de la Bretonière, Shabbies Amsterdam en (het sneakermerk) Fretons verkocht in de elf eigen winkels in Nederlands en via honderden schoenen- en modewinkels.

In België heeft het bedrijf onlangs zijn eerste eigen winkel geopend en de schoenen en tassen worden ook verkocht in Duitsland, Scandinavië en Canada.

Fred de la Bretonière begon in 1970 met het ontwerpen van schoenen en tassen. In 1981 ging het bedrijf bijna failliet en trok De la Bretonière zich terug als eigenaar. In 2006, op zijn eenenzestigste, kocht de ontwerper zijn onderneming terug en begon hij opnieuw. Nu hij bijna zeventig is, wil hij zijn vermogen veiligstellen.

Karmijn Kapitaal is in 2010 opgericht door drie vrouwen. Het investeringsfonds investeert louter in het midden- en kleinbedrijf, geleid door managementteams met zowel mannen als vrouwen. Karmijn Kapitaal investeerde eerder in vier andere bedrijven, waaronder televisieproducent Tuvalu Media en de doorstart van lingeriebedrijf Marlies Dekkers.