J.ROM: Jerommeke was altijd al een X-Man avant la lettre

Jerom uit de Suske & Wiske-albums krijgt een remake en een eigen stripreeks.

Boven: Jerom de Gouden Stuntman Beeld Standaard Uitgeverij

Een pens, een alcoholverslaving en last van stemmen in het hoofd: het zijn geen eigenschappen die de gemiddelde striplezer associeert met Jerom, de spierbundel uit de verhalen van Suske & Wiske. Nochtans zijn het problemen waarmee het hoofdpersonage uit de nieuwe reeks van Standaard Uitgeverij worstelt aan het begin van zijn eerste album. In J.ROM, waarvan vandaag het eerste deel verschijnt, blijkt Jerom een aan lagerwal geraakte superheld. Door de roodharige schoonheid Pi wordt hij aangespoord zijn thuisstad te beschermen tegen terroristen.

De Suske & Wiske spin-off J.ROM komt niet uit de lucht vallen. In 2013 lanceerde Standaard Uitgeverij al Amoras, een serie over Suske & Wiske in de toekomst. In eerste instantie viel in dat verhaal vooral op dat er in 2047 behoorlijk wordt gevloekt als de spanning stijgt en dat Wiske een wapperende haardos, wespentaille én borsten heeft. Amoras werd een succes. J.ROM-scenarist Bruno de Rover: „De oplage van J.ROM is daarom met 210.000 exemplaren nog groter dan die van Amoras. De uitgeverij merkte toen dat ze in het begin de vraag bijna niet kon volgen.”

J.ROM wordt getekend door de Nederlander Romano Molenaar, bekend van de reeks Storm. Hij werkte eerder ook voor uitgeverijen als Marvel Comics in de VS. Zijn stijl is filmisch, met veel close-ups, vreemde hoeken en tekeningen in grijstinten waardoor het kanariegele pak van Jerom goed uitkomt.

De reeks heeft veel weg van Amerikaanse superheldenstrips. „We wilden vooral het personage uit de eerdere Suske & Wiske spin-off Jerom, de Gouden Stuntman, een update geven naar de 21ste eeuw. Die serie werd van 1962 tot in de jaren 80 verkocht en daar was Jerom al een soort superheld”, vertelt scenarist De Rover. Jerom blijkt trouwens altijd al een X-Man avant la lettre te zijn geweest. „Veel mensen zijn vergeten dat de ogen van Jerom altijd gesloten zijn, omdat er licht uitkomt zodra hij ze opent. Daar werd in de Suske & Wiske-albums en in de reeks De Gouden Stuntman weinig mee gedaan.” Bij De Rover verblindt Jerom vijanden met deze superkracht.

Toch verschilt de reeks volgens De Rover van Amerikaanse comics: „Het speelt in een onbestemde, maar duidelijk Europese stad en in Batman zie je bijvoorbeeld lange teksten waarin bijna filosofisch wordt nagedacht over waarom de held een held is. Bij ons zijn dat soort gedachten meer gekoppeld aan de actie.”

Hoewel de erven Vandersteen moesten slikken bij de openingsscènes, vertelt De Rover dat ze geen probleem hebben met de serie. „Ideeën werden altijd voorgelegd aan hen, maar we kregen alle vrijheid. Het testament van Willy Vandersteen gaat over de reeks Suske & Wiske zelf; nevenprojecten zoals Amoras of J.ROM staan daar buiten. Ze beseften ook dat als we een nieuwe weg willen inslaan, we dit soort dingen moeten kunnen doen. En hoewel Jerom op de eerste pagina’s in een serieus dipje zit, komt hij er bovenop. Hij blijft een held.”

Ook staat Willy Vandersteen nog steeds als auteur op de cover. De Rover: „Zijn naam blijft een merk, zoals Disney.” Voorlopig zijn er drie J.ROM-albums gepland, maar de kans bestaat dat de serie wordt uitgebreid. De eerste parodieën zijn ook al een feit. Fokke & Sukke kondigden afgelopen week hun Superfok & Supersuk Issue #1, From The Egg, aan in een reclame voor hun scheurkalender.