Krant koopt door piraten gegijzelde matrozen vrij

Kan de adrenaline op redactieburelen van het scherm spatten in een documentaire over een krant? Ja, dat kan dus.

In de film The Newsroom – Off the record van Mikaela Krogh voert de Deense boulevardkrant Ekstra Bladet campagne om de scheepsmaten Eddy en Sören vrij te krijgen uit handen van Somalische piraten. De krant gaat zo ver dat een medewerker een zieke Sören interviewt en later met de ontvoerders onderhandelt. Op de avond van de vrijlating hangen de onderzoeksjournalisten aan hun mobiel, lopen heen en weer, staan op de kamer van de hoofdredacteur, houden televisies in het oog. Dan krijgen ze het verlossende woord: het duo is overgedragen. Je ziet de opluchting op de redactie, je voelt die in de zaal.

Maanden later volgt de kater. De krant wordt gestraft door een raad voor journalistiek. De familie, de reder en de regering hadden de krant gemaand te stoppen met haar acties, want de ontvoering zou zo onnodig lang duren. De krant moet dat een week lang melden op de voorpagina. Het antwoord: we maken nog een voorpagina en die zetten we op de achterpagina.

Ekstra Bladet staat onder druk. De oplage is gezakt van 160.000 in 2000 naar 45.000. De journalisten willen scoren met eigen nieuws op de voorpagina. Als in dramaserie Borgen worden politici genadeloos aangepakt als ze reisjes accepteren of wordt het overlijden van de dochter van een prominente parlementariër tegen de wil van de familie uitgemeten. Alles voor de oplage. Maar aan de clicks zien ze dat online vooral bloot, sensatie en roddel scoren. De hoofdredactie zoekt wanhopig naar manieren om geld te verdienen met onlinejournalistiek en wordt gevolgd tot in het kantoor van The Huffington Post.

Krogh heeft een jaar alles mogen filmen bij Ekstra Bladet, niets is gecensureerd. „Omdat de hoofdredacteur het verdwijnen van papier vastgelegd wil hebben voor toekomstige generaties”, zei ze bij de nazit. Ze was geïnspireerd door de film Page One over The New York Times uit 2011. Omdat Ekstra Bladet meer de grenzen van de journalistieke ethiek aftast, is deze film spannender. Het wordt tijd voor Nederlandse geschiedschrijving op eenzelfde indringende wijze. Welke krant durft?