Hoe een camping uitgroeide tot een imperium

Foto Hollandse Hoogte

In het Zeeuwse dorpje Kamperland ligt een Roompot-vakantiepark van 76 hectare. Op het strand staan luxe vrijstaande huizen op palen. Verderop liggen stenen vakantiewoningen, houten chalets, caravans. In het hart van het park is het Koosplein, genoemd naar Roompot-mascotte Koos Konijn, een cultheld met eigen website voor wie sommige kinderen speciaal naar Roompotparken komen.

In Kamperland opende in 1965 de eerste Roompot-camping. Hier is het hoofdkantoor van Roompot Vakanties gevestigd, nu Nederlands marktleider in de verhuur van vakantiehuizen – en in Europa de op een na grootste, na het Franse Pierre et Vacances. Hier in Kamperland was Henk van Koeveringe veertig jaar lang de baas, met als resultaat dat hij op plaats 95 staat in de Quote 500, met een geschat vermogen van 180 miljoen euro.

Voortdurend in het nieuws

Begin dit jaar nam de Vlaming Jurgen van Cutsem (39) het roer van hem over. Sindsdien is Roompot voortdurend in het nieuws. Roompot sponsort het nieuwe Nederlandse wielerteam Roompot Orange Cycling. Roompot richt Largo Villa’s op, een bedrijfje dat luxe villa’s over de hele wereld verhuurt aan bemiddelde vakantiegangers die ook een kok of een nanny verlangen. Roompot koopt het grootste vakantiepark van de Waddeneilanden: Boomhiemke op Ameland.

De Roompot-geschiedenis begon bijna vijftig jaar geleden toen de familie Kortekaas een eenvoudige camping in Kamperland opende en die ‘Roompot’ noemde. Onderwijzer Henk van Koeveringe viel als een blok voor dochter Kortekaas en hielp haar familie in het hoogseizoen door in het campingrestaurant friet te bakken. Van Koeveringe sloot dealtjes met de buurboeren, zodat de camping kon uitbreiden: hij hun land, zij aandeelhouders. Zo begon hij ook een kilometer verderop nog een camping. En later nog meer.

Roompot heeft 250 vakantieparken

Roompot verhuurt inmiddels vakantiehuisjes in zeker 250 vakantieparken in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië, Spanje, Italië en Denemarken. Er werken bijna tweeduizend mensen en er wordt dit jaar naar verwachting 300 miljoen euro omgezet. Jaarlijks ontvangt het bedrijf zo’n 1,5 miljoen gasten. Vooral gezinnen met kinderen (55 procent) en oudere stellen (22 procent).

Van Cutsem wil nu meer buitenlandse gasten om de bezettingsgraad te verhogen. Door het wielerteam te sponsoren wil Roompot in België en Duitsland een grotere naamsbekendheid verwerven.

“We hebben ook vergaande gesprekken met Belkin gevoerd, maar de glitter en glamour van dat Amerikaanse team paste niet bij ons oer-Nederlandse no nonsense- bedrijf. Het Roompot Orange Cycling team klopt veel beter met jonge, Nederlandse talenten en renners als Johnny Hoogerland.”

Van Custem zet ook in op Largo Villa’s, een zelfstandig merk dat achthonderd luxe vakantiewoningen op exotische plaatsen aanbiedt via persoonlijke adviseurs die ook meedenken over zaken als butlers, ballonvluchten, huwelijken. Van Cutsem denkt niet dat hij met Largo Villa’s de Roompot-formule geweld aandoet.

“We zagen dat bezoekers op onze website in het lagere en middensegment iets van hun gading vonden. Als ze iets zochten in het hogere segment, haakten ze af. Met Largo Villa’s erbij hebben we voor ieder wat wils.”