Groothandel in vrije tijd

Vijftig jaar geleden opende Roompot zijn eerste camping. Nu is het de grootste beheerder van vakantieparken en campings in Nederland. Vooral gezinnen met kinderen komen er – de kofferbak vol levensmiddelen.

Roompot Beach Resort bij het Zeeuwse Kamperland, het vakantiepark dat afgelopen voorjaar werd opgeleverd. Foto’s Merlin Daleman

In het Zeeuwse dorpje Kamperland ligt een Roompot-vakantiepark van 76 hectare. Op het strand staan luxe vrijstaande huizen op palen. Verderop staan stenen vakantiewoningen, houten chalets, caravans, centrale wasruimtes voor bij kampeerplaatsen. In het hart van het park is het Koosplein, genoemd naar Roompot-mascotte Koos Konijn, een cultheld met eigen website voor wie sommige kinderen speciaal naar Roompot-parken komen.

Hier opende in 1965 de eerste Roompot-camping en is het hoofdkantoor van Roompot Vakanties gevestigd, nu Nederlands markleider in de verhuur van vakantiehuizen – en in Europa de op een na grootste, na het Franse Pierre et Vacances. In Kamperland zwaaide Henk van Koeveringe veertig jaar lang de scepter. Nu staat hij op plaats 95 in de Quote 500, met een geschat vermogen van 180 miljoen euro. Begin dit jaar nam de Vlaming Jurgen van Cutsem (39) de leiding over. Sindsdien is Roompot voortdurend in het nieuws.

Orde op zaken stellen

Roompot sponsort het nieuwe Nederlandse wielerteam Roompot Orange Cycling, geleid door Erik Breukink, Michael Boogerd, Michael Zijlaard en Jean-Paul van Poppel. Roompot richt Largo Villa’s op, een bedrijfje dat luxe villa’s over de hele wereld verhuurt aan bemiddelde mensen die ook een kok of een nanny verlangen. Roompot koopt het grootste vakantiepark van de Waddeneilanden: Boomhiemke op Ameland.

Van Cutsem lacht zelfverzekerd in zijn directeurskamer in het eenvoudige kantoor naast de receptie van Kamperland. „Henk van Koeveringe schrikt niet van wat ik allemaal doe, hoor. We hebben goed contact.”

Van Cutsem werkte lang bij Thomas Cook, op allerlei hoge posten in het buitenland. Eenmaal terug in Nederland werd zijn vriendin directiesecretaresse bij Roompot. Via haar leerde Van Cutsem de Roompot-directeur kennen. Die had in 2009 Hogenboom Vakantieparken gekocht en daarmee zijn bedrijf met eenderde vergroot. Maar Hogenboom Vakantieparken bleek een schip zonder kapitein. De Roompot-directeur vroeg Van Cutsem in 2011 orde op zaken te stellen.

Friet bakken

Van Cutsem reorganiseerde en vond gaten in de markt. „Er waren destijds veel familiebedrijven met vakantiehuisjes in financiële problemen”, zegt hij. „Ik bood aan hun huisjes via Hogenboom Vakantieparken te verhuren, zonder dat iemand dat aan de buitenkant van hun vakantiepark kon zien. Hun vlag met bijvoorbeeld De Witte Zwaan mocht gewoon blijven wapperen. Dat vonden zij fijn.” In tweeënhalf jaar tijd verdubbelde de omzet van Hogenboom Vakantieparken. Toen zat zijn taak er op, vond Van Cutsem.

Van Koeveringe werd 65 en verruilde zijn directeursrol voor de positie van president-commissaris. En nee, hij schoof geen zoon of dochter naar voren als opvolger. Zijn kinderen hebben eigen bedrijven.

Bovendien heeft Van Koeveringe altijd gezegd: „Roompot is mijn bedrijf, geen familiebedrijf.” Hij vroeg daarom aan Van Cutsem of hij wilde solliciteren naar zijn positie. Hij zei: „Ik ga van de troon. Als jij er op klimt beloof ik dat ik alleen nog op kantoor kom wanneer je me uitnodigt voor koffie.”

De Roompot-geschiedenis begon bijna vijftig jaar geleden toen de familie Kortekaas een eenvoudige camping in Kamperland opende en die ‘Roompot’ noemde. Onderwijzer Henk van Koeveringe viel als een blok voor dochter Kortekaas en als vanzelfsprekend hielp hij haar familie in het hoogseizoen door in het campingrestaurant friet te bakken. Hij bleek ondernemend. Hij sloot dealtjes met de buurboeren, zodat de camping kon uitbreiden: hij hun land, zij aandeelhouders.

Zo begon hij ook een kilometer verderop nog een camping. En later nog één. En nog één.

Al snel kocht Van Koeveringe alle boeren uit. In 2003 verkocht hij 60 procent van zijn bedrijf aan een investeringsmaatschappij en verdeelde hij de overige 40 procent over hem en zijn managementteam. Van Cutsem is nu minderheidsaandeelhouder, net als Van Koeveringe en alle anderen uit het vroegere en het huidige managementteam.

Roompot verhuurt inmiddels vakantiehuisjes in zeker 250 vakantieparken in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië, Spanje, Italië en Denemarken. Er werken bijna 2.000 mensen en er wordt dit jaar naar verwachting 300 miljoen euro omgezet (vorig jaar 269 miljoen).

Jaarlijks ontvangt het bedrijf zo’n 1,5 miljoen gasten. Vooral gezinnen met kinderen (55 procent) en oudere stellen (22 procent).

Strandwoningen

Er waait een gure wind en het miezert op het strand van het vakantiepark in Kamperland. Op het terras van een strandwoning staat een gast met muts op turend over de Oosterschelde een sigaret te roken. De veertig strandwoningen, opgeleverd in mei, waren vrijwel direct voor de hele zomer volgeboekt. Ook rond de komende jaarwisseling zitten ze vol.

Roompot zette de strandhuizen neer, particulieren kochten ze als vakantiehuis – gemiddelde prijs 125.000 euro – en als investering. Zes weken per jaar leggen zij vast voor hun eigen vakantie. De overige weken verhuurt Roompot de huizen namens hen aan derden.

Van Cutsem: „De komende jaren zullen wij verder investeren in parken en woningen aan de kust. In bestaande, oudere vakantieparken gaan we woningen restylen in de thema’s nature, zen, beach of club.”

Hij staat op om schilderij-achtige sfeerimpressies te laten zien die tegen een muur in zijn werkkamer staan. Een ‘club’-huisje met vrolijke kleuren en een krijtbordwand voor gezinnen met kinderen. Een zenhuisje met veel lichte kleuren en lichtaccenten voor rust zoekende stellen. „En we gaan zorgen dat meer buitenlandse gasten bij Roompot boeken om onze bezettingsgraad te verhogen. Nu is het overgrote deel van onze gasten nog Nederlander.” Door het wielerteam te sponsoren wil Roompot in België en Duitsland een grotere naamsbekendheid verwerven. Het team zal zeker De Ronde van Vlaanderen rijden en wedstrijden in Duitsland.

„We hebben ook vergaande gesprekken met Belkin gevoerd, maar de glitter en glamour van dat Amerikaanse team paste niet bij ons oer-Nederlandse no nonsense- bedrijf. Het Roompot Orange Cycling team klopt veel beter met jonge Nederlands talenten als Tim Kerkhof en renners als Johnny Hoogerland. Al kan dit team enkel meedoen met de Tour de France als het een wildcard krijgt. Dat zou wel mooi zijn, trouwens. Komend jaar eindigt de tweede etappe hier vlak achter, bij Neeltje Jans.”

Ballonvluchten

Ten slotte zet Van Custem in op Largo Villa’s, een zelfstandig merk dat, onder de vlag van Roompot, werkt vanuit Antwerpen. Het dochterbedrijf heeft achthonderd luxe, bijzondere vakantiewoningen op exotische plaatsen in de wereld in portefeuille en biedt die aan via persoonlijke adviseurs die ook meedenken over zaken als butlers, ballonvluchten en huwelijken. Van Custem: „Largo Villa’s lanceren we langzaam. Ik zit hier pas net en de Roompot-parken moeten overduidelijk de hoofdzaak zijn.”

Van Cutsem vindt dat hij met Largo Villa’s de Roompot-formule geen geweld aan doet. „We zagen dat op onze website bezoekers in het lagere - en middensegment iets van hun gading vonden. Als ze iets zochten in het hogere segment, haakten ze af.”

Hij kijkt op zijn horloge. Hij moet weg. Naar de notaris, voor de afronding van de aankoop van vakantiepark Boomhiemke op Ameland – 350 accommodaties, 139 nog te bebouwen kavels. Vorig jaar was Boomhiemke goed voor een omzet van 5,5 miljoen euro. Het is „een ultieme kustlocatie.”