Geld overmaken? Tweet het maar even

Beeld iStock

Vrijwel alle Nederlandse banken hebben zo’n rekening-app waarmee je makkelijk kleine bedragen kunt overmaken. Maar het kan nòg makkelijker, denken sociale-mediabedrijven. WeChat, Facebook, Twitter en Snapchat ontwikkelen hun eigen betaalsysteem waarbij je geen lange IBAN-code hoeft in te toetsen. In plaats daarvan stuur je geld naar de mensen in je netwerk, die je toch al kent.

Hoe werkt het?

Je kunt je bankrekening of creditcard koppelen aan een e-mailadres, mobiel telefoonnummer of lidmaatschap van een sociaal netwerk en dat als identificatiemiddel gebruiken bij online betalingen. PayPal (157 miljoen gebruikers, tien miljoen transacties per dag) is één van de grondleggers van die methode.

WeChat – de Chinese concurrent van WhatsApp met 440 miljoen gebruikers – biedt al een tijd betalingsmogelijkheden. De Amerikaanse sociale mediabedrijven volgen: Chatapp Snapchat (100 miljoen gebruikers) werd vorige week toegevoegd aan het rijtje betaalsystemen. Zodra je een dollarteken in een bericht tikt denkt de app dat je geld wil overmaken – gelukkig word je eerst nog om toestemming gevraagd.

Snapchat maakt gebruik van betaaltechnologie van Square, een bedrijf van Twitter-oprichter Jack Dorsey. Square maakt kaartlezers waarmee je een telefoon of tablet verandert in een wandelende kassa. Dorsey heeft de reikwijdte van 100 miljoen SnapChat-gebruikers nodig om zijn betaalsysteem SquareCash te kunnen slagen.

Twitter is al een test begonnen met een koopknop en vorige maand introduceerden Franse banken een betaalsysteem met behulp van Twitter. Met hun dienst S-Money kunnen gebruikers elkaar onderling geld ‘tweeten’. Er moet eerst een veiligheidscode ingevoerd worden en daarna kun je de bestemming van je geld tweeten.

Waarschijnlijk zal het niet lang meer duren voordat ook Facebook, het grootste sociale netwerk met 1,3 miljard maandelijkse gebruikers, betalingen mogelijk maakt. Facebook nam onlangs een betaalexpert over van PayPal en is druk bezig de koop-knop te ontwikkelen. Betalen is ook een logische uitbreiding voor Facebooks eigen chatapplicatie Messenger (500 miljoen gebruikers).

Hetzelfde geldt voor WhatsApp, ook onderdeel van Facebook en ’s werelds grootste chatnetwerk met 600 miljoen gebruikers. En Facebook is eigenaar van fotonetwerk Instagram (200 miljoen gebruikers). Dat wordt al door winkels gebruikt om producten onder de aandacht te brengen – denk aan Ikea’s Instagram-campagne, of Amazon.com dat naast Instagram ook SnapChat voor reclame inzet.

Waarom doen de sociale netwerken dit?

Met een onderlinge transactie tussen twee consumenten valt geen geld te verdienen. Wel een reden: er schuilt extra waarde in het binden van klanten aan je netwerk. Daarnaast leveren de betaalgegevens inzicht in koopgedrag.

Voor sociale netwerken is het interessant om te weten waar iemand zijn geld aan uitgeeft. Je kunt er gedetailleerde profielen maken en bijpassende advertenties bij verkopen, die inspelen op de schijnbare interesses van de gebruiker.

En de banken, is daar nog plek voor?

Online bank Knab introduceerde een app waarmee je betalingen kunt doen aan contactpersonen die in je adresboek staan of die je via Facebook kent. Dat bespaart je de moeite van het uitwisselen van IBAN-nummers.
Een ander voorbeeld is Paym, een inititatief van de Britse banken waarbij je in de bankapp geen rekeningnummer hoeft in te voeren: het mobiele telefoonnummer volstaat als identificatie.

Er is één ding dat banken voor hebben op hun nieuwe concurrenten: ze genieten over het algemeen meer vertrouwen dan sociale netwerken. SnapChat werd al een paar keer geconfronteerd met hacks en veiligheidsproblemen, Facebooks privacybeleid staat regelmatig ter discussie. Consumenten zijn doorgaans voorzichtiger met hun betaalpas en pincode dan met het wachtwoord van sociale netwerken.

Een betaling via de bank heeft ook als voordeel dat je rekeninggegevens niet deelt met een externe derde partij. De sociale netwerken vormen een extra tussenpersoon in het betalingsverkeer en dat levert extra risico’s op, bijvoorbeeld voor identiteitsfraude of gehackte accounts. Hoe meer lagen en verbindingen je aan een infrastructuur toevoegt, des te kwetsbaarder het systeem.

Meer weten? Lees het uitgebreide artikel in NRC Handelsblad