Geef vrouwen een make-upspiegel en ze willen misschien consultant worden

cropped view of mid adult business woman walking on high heels, trying to balance on grating

Klikkende hakken. Op onze werkvloeren hoor je die te weinig, vinden advieskantoren. Daarom organiseren consultancybureaus allerlei evenementen om vrouwen te verleiden tot een baan in die sector, die van nature gedomineerd wordt door mannen. Maar zijn die evenementen niet wat seksistisch?

Hoe lokt men de vrouw?

“High heels, high potential”. Met die slogan probeert adviesbureau KPMG (omzet 463 miljoen euro, 3.131 werknemers in Nederland) de aandacht van vrouwen te trekken tijdens hun jaarlijks terugkerende ladies only inhousedag. Vrouwen kunnen dan tijdens een high tea praten met succesvolle vrouwen van KPMG, over vrouwenkwesties op de werkvloer.

Ook EY (omzet 674 miljoen euro, aantal werknemers in Nederland 3.500) heeft ladies only diners, waar na afloop goodie-bags worden uitgedeeld met dingen als make-upspiegeltjes, vertelt Monic Zents van de diversiteitsafdeling van EY.

En bij een wervingsevenement voor vrouwen van het Amerikaanse advieskantoor Simon-Kucher & Partners (25 werknemers in Nederland) in Amsterdam was er na afloop een borrel met “Sex & the City-cocktails, zoals cosmopolitans”, zegt Melanie Rekatsinas, office manager bij Simon-Kucher. Ook was er een styliste om vrouwen zakelijk kledingadvies te geven.

Seksistisch vinden de kantoren de evenementen niet. Een woordvoerder van KPMG:

“We willen vrouwen  op een informele manier kennis laten maken met het bedrijf.”

Rekatsinas van Simon-Kucher&Partners zegt daarover: “We organiseren ook evenementen voor mannen.”

In andere landen gaan ze verder

Zo organiseerde het gerenommeerde advieskantoor McKinsey (14.000 werknemers wereldwijd, omzet acht miljard dollar), waar acht procent van de senior functies worden bekleed door vrouwen, onlangs een manicure en pedicure evenement om vrouwen te rekruteren in California.

Dit zegt McKinsey zelf over zijn (gebrek aan) vrouwelijke werknemers:

En de adviseurs van Bain proberen vrouwelijke high potentials in Duitsland te verleiden tot een baan in de adviesbranche met kookcursussen.

Ook na de werving wordt vrouwen éxtra het hof gemaakt

Alle advieskantoren zeggen vrouwen extra goed te behandelen als ze eenmaal consultant zijn. Zo zijn er zowel bij Accenture, waar eenderde van werknemers wereldwijd vrouw is, als bij Strategy& interne vrouwennetwerken. Daar kunnen vrouwelijke werknemers met elkaar sparren over zaken als "hoe kun je als vrouw op jouw manier succesvol zijn in je carrière", zegt Jori Besteman, recruitment marketing manager bij Accenture.

En Strategy& bijvoorbeeld, waar alle acht partners in het Amsterdamse kantoor man zijn, moedigt vrouwen na hun zwangerschapsverlof aan terug te komen met allerlei aantrekkelijke regelingen. De eerste honderd dagen hoeven ze niet aan de slag bij een klant. En er is een nanny-emergencyservice: als werknemers onverwacht klantverplichtingen hebben, wordt een oppas vergoed. In de hoop dat ze daardoor ook eens een vrouwelijke partner krijgen.