Dit zijn de meest ‘epische’ reclames ter wereld

Foto's Epica-awards.com

De beste reclames ter wereld zijn bekend. Als je het aan de jury van de Epica Awards vraagt tenminste. De prijzen zijn dit weekend in Amsterdam uitgereikt. Met liefst 585 reclamebureaus uit 74 landen is het een flinke competitie. Zelfs reclamebureaus uit San Marino, Cambodja en Sri Lanka doen mee, alleen die wonnen die dit jaar niets bijzonders. Dit zijn de belangrijkste winnaars (aangevuld met Nederlandse bureaus):

Winnaar 1

De Nederlandse creatieve sector hoeft zich niet te schamen en wint zowaar een Grand Prix. De Amsterdamse vestiging van reclamebureau 72andSunny zit namelijk achter deze reclame voor Google over Marseille. De campagne is goed voor de Grand Prix in de categorie Digital.

Winnaar 2

Deze campagne van Leo Burnett uit Beirut is de beste in de categorie Media en wint dus de Grand Prix. De opdrachtgever is Virgin Radio.

Winnaar 3

De Grand Prix in de categorie Recreation & Leasure gaat naar Publicis Conseil uit Parijs. De campagne is voor het Muséum national d’Histoire naturelle.

Winnaar 4

De Grand Prix Online & Viral gaat naar deze campagne voor Always. De maker is het Canadese filiaal van Leo Burnett.

Winnaar 5

BBDO New York wint de Grand Prix in de categorie Corporate Image voor deze campagne voor GE.
http://www.youtube.com/watch?v=FmB8R2v5ZrE

De Epica Awards zouden de Epica Awards niet zijn als ze niet (net als de Mini-playbackshow) een grote hoeveelheid troostprijzen uitreikten. De vakjury van journalisten is nogal scheutig met de prijzen. Het bureau met de meeste prijzen is adam&eveDDB: daar moet een hele prijzenkast gebouwd worden om de 30 awards een plek te geven.

Maar die grote hoeveelheid prijzen betekent ook veel Nederlandse winnaars.

Hollands glorie 1

Dankzij deze Heineken-reclame heeft Wieden+Kennedy Amsterdam voortaan een Gold Award op de schoorsteenmantel staan.
http://www.youtube.com/watch?v=-51adxDx83I

Hollands glorie 2

Voor Vodafone maakte het Amsterdamse ACHTUNG! deze spot. Goed voor een Silver Award.

http://www.youtube.com/watch?v=ayEbkAtooOk

Hollands Glorie 3

Wieden+Kennedy Amsterdam en het filiaal in Tokio zitten achter deze campagne voor Citizen. Deze werd beloond met een Bronze Award in de categorie Corporate Image.

Holland Glorie 4

Het is vol op de schoorsteenmantel van Wieden+Kennedy Amsterdam. Voor deze campagne voor energiedrank Powerade won men nog een Bronze Award.

https://www.youtube.com/watch?v=wlwG6yE7Jt4

En als uitsmijter…

deze reclame van JOY voor een accountantskantoor dat er met een zilveren award vandoor ging. Wie het ziet mag het zeggen.