Tap zelf een zak met pasta vol bij de nieuwe kruidenier

Foto Original Unverpackt

De eerste verpakkingsvrije kruidenier in Nederland heeft genoeg geld opgehaald om volgend jaar zijn eerste winkel te openen. Berlijn, Wenen en Bordeaux gingen al voor met deze ecohipsterformule: een supermarkt waar je zelf de verpakkingen mee naar toe neemt. Aan de muur hangen dispensers met ‘droge producten’ zoals pasta, quinoa, noten of zaden. Er staan taps met yoghurt en er zijn containers met olijfolie. Je vult je eigen weckpot of tupperwarebak met zo veel of zo weinig als je wilt.

Het is een movement

Original Unverpackt in Berlijn en Lunzers Maß-Greißlerei in Wenen haalden ruim een ton op voor de oprichting van hun winkel via crowdfunding. En ook de verpakkingsloze winkel in Nederland is via een crowdfundingsplatform gefinancierd.

Twitter avatar bagandbuy Bag&Buy Zojuist €75.000 gepasseerd. Iedereen superbedankt! #Crowdfunding staat nog steeds open t/m 24 nov. 23:59:59 @Doorgaan http://t.co/jvouvKA2lG

Bag&Buy kreeg 75.000 euro bij elkaar via doorgaan.nl. Vandaag begint ondernemer Wim van Dijk met het zoeken naar winkelruimte. Bag&Buy moet het begin zijn van een Nederlandse keten en opent in 2015. Waarschijnlijk in Utrecht – Van Dijk hield een enquête onder zijn sponsoren en dat bleek de populairste locatie.

Waarom zijn dit soort winkels juist nu aan een opmars bezig? Van Dijk: “We zijn – heel hip gezegd– onderdeel van een movement. Een steeds grotere groep mensen staat bewuster in het leven. We hebben continu het gevoel bedonderd te worden. Dacht je net dat je op de goede weg was, blijk je toch weer plofkip in huis te hebben gehaald.”

Maar hoe groot is die groep? Lees hier: Duurzaam voedsel is helemaal niet zo populair.

Ook Milena Glimbovski en Sara Wolf zijn idealistisch.

Twitter avatar Greenpeace Greenpeace Would you like to see supermarkets with no packaging where you live? http://t.co/ppH3jNbuA0 via @guardian http://t.co/AHUB4fdakW

De jonge vrouwen openden in september Original Unverpackt in de Berlijnse wijk Kreuzberg en zoeken nu een locatie voor een volgende vestiging. “Wij willen de wereld veranderen”, zeggen ze in de vele interviews die ze geven aan internationale media. “Het is in de mode om milieubewust te zijn en zo min mogelijk verpakkingen weg te gooien.”

Kokosmelk moet je schudden

Er zijn wel wat praktische problemen. De winkels in Antwerpen en Berlijn bijvoorbeeld zijn niet helemaal verpakkingsvrij. Savana Istas van Robuust in Antwerpen: “Er zijn mensen die zelf geen pot of tas meenemen.” Om te voorkomen dat zij voor een paar euro een weckpot moeten kopen of volkoren basmatirijst in een broekzak moeten proppen, zijn er nu voor tien cent papieren zakjes te koop.

Istas verkoopt ongeveer vierhonderd producten, maar er zijn sinds de opening in september wissels geweest. Eerst verkocht ze kokosmelk. “Maar om dat goed te houden moest je het de hele tijd schudden. Dat gaat niet als het in een grote tap zit.” Ook de mozzarella verdween uit de schappen. Want zonder luchtdicht zakje blijft het maar vier dagen goed.

Je kunt bij deze generatie verpakkingsloze winkels dus nog niet alles kopen. Istas uit Antwerpen schrok een beetje, toen haar winkeltje in de media steeds “supermarkt” werd genoemd. “Het is maar vijftig vierkante meter.” Ook de andere winkels zijn vrij klein. Het zijn eerder kruideniers in een hip jasje dan volwassen supermarkten.

Van Dijk wil dat Bag&Buy ongeveer drie keer groter wordt dan Robuust. “Maar het is niet haalbaar om álle gangbare producten te verkopen. Niet alles is houdbaar of wordt zonder verpakkingen door groothandels aangeboden.”