Geen zin om zelf een bloemetje te kopen? Neem een abonnement

foto iStock

Elke week belicht NRC Q een start-up met potentie. Deze week: een bloemenabonnement.

Bedrijf: Bloomon
Oprichters: Patrick Hurenkamp (30) en Bart Troost (30)
Medewerkers: 15

Leuk, een bos bloemen. Maar als je al net je handen vol hebt met boodschappentassen, is het niet zo praktisch ook nog eens een bos bloemen mee naar huis te sjouwen. De start-up Bloomon, sinds vorige week online, heeft een oplossing: een bloemenabonnement.

Hoe werkt het?

Op de site kies je voor een bepaald abonnement: de grootte van de bos (drie formaten) en de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. De bloemen worden op dinsdag of donderdagavond aan huis bezorgd. Welke bloempjes je precies krijgt is een verrassing. Wel zijn ze alvast afgesneden. Ze bezorgen in heel Nederland, betalen doe je met iDeal of creditcard.

Waarom wil je dit?

De bloemen worden in Aalsmeer direct vanaf de kweker tot boeketten gebonden, en vanaf daar rondgebracht. Bloomon haalt dus de tussenschakel – de bloemist, benzinestation of supermarkt – ertussenuit. Daardoor heb je kans dat ze net wat verser zijn, omdat je zeker weet dat ze niet al een dagje of twee in een emmer staan.

Kon dit nog niet?

Via internet kun je al wel boeketten bestellen – denk aan Fleurop, die boeketten laat samenstellen door een lokale bloemist. Maar ‘s avonds aan de deur je bloemen ontvangen? Nieuw.

Wat is het verdienmodel?

Ze verdienen aan het verschil tussen inkoop en verkoop. Een boeket kost 15, 20 euro of 25 euro per keer, inclusief bezorgkosten.

Wat zijn de toekomstplannen?

Ze willen binnen twee jaar minstens 100.000 boeketten verzenden binnen Nederland. Om dat te doen hebben ze startkapitaal opgehaald bij investeerders. Oprichter Hurenkamp heeft ervaring: hij was medeoprichter van Hellofresh .