Dit schrijven andere media vandaag

KINDERDIJK - De molens van Kinderdijk. Het molengebied staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst. ANP XTRA NILS VAN HOUTS

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Air France KLM en Lufthansa boos op Noorse prijsvechter

De Europese Commissie moet iets doen tegen de oneerlijke concurrentie van prijsvechter Norwegian Air. Dat vinden Air France KLM en Lufthansa, schrijft de Telegraaf.

De vliegtuigmaatschappijen hebben een petitie ingediend bij de EC. Zij storen zich aan het feit dat Norwegian Air “op een Ierse vliegvergunning en met goedkope Aziatische medewerkers” intercontinentaal wil gaan vliegen. Ook vakbonden steunen de petitie. Volgens de ondertekenaars komen door de Noorse prijsvechter “negen miljoen luchtvaartbanen in de Europese Unie” in gevaar.

Bjorn Kjos, de topman van Norwegian Air, vindt de klachten van Air France KLM en Lufthansa onzin. “Niks geen oneerlijke concurrentie”, citeert de Telegraaf hem. “We maken vliegen goedkoper en creëren juist banen.”

Failliet Halfords blijft (voorlopig) gesloten

Het merendeel van de winkels van Halfords blijft dicht, schrijft RTL Z. Een doorstart van het faillissement is van de baan. Of dat definitief is, moet nog duidelijk worden. De website van de winkelketen is naar eigen zeggen “voorlopig” niet meer bereikbaar.

Hoewel de negentig filialen van Halfords vanaf morgen gesloten zijn, blijven 28 franchisewinkels wel open. Morgen verliezen volgens RTL 450 werknemers van de in totaal 536 hun baan.

De afgelopen weken onderhandelden de curatoren van het failliete Halfords tevergeefs met verschillende partijen over een overname. Volgens de NOS is er nu sprake van een ‘serieuze kandidaat’ die een doorstart wil mogelijk maken. Op zijn vroegst wordt volgende week bekend of dat lukt. Anders openen de Halfords-winkels waarschijnlijk nog een keer, maar dan voor een definitieve uitverkoop zeggen de curatoren.

Verandert merkwaarde van Philips na splitsing?

Het FD neemt vanochtend Philips onder de loep. Het bedrijf splitst over een kleine anderhalf jaar de lichtdivisie af. Wat gaat dat doen voor de waarde van het bedrijf, vraagt de krant af.

Voor het nieuwe bedrijf Philips Lighting wordt de merknaam een belangrijke houvast voor klanten. Volgens Philips-topman Frans van Houten verandert er weinig voor het nieuwe healthtechbedrijf, behalve dat waarschijnlijk de merknaam meer waarde zal krijgen. Dat gebeurde immers ook na het afstoten van audio-, video- en multimediatakken.

Critici wijzen op voorbeelden als IBM die hun merknamen doorgaven (aan Lenovo) en ze zagen verdwijnen. Want als Philips Lighting besluit de naam te veranderen, verdwijnt er een echt Nederlands fenomeen: de Philips-lamp.