Digitalisering bij ING: in drie jaar 1.700 banen weg

Klanten internetbankieren en bezoeken minder vaak filialen.

Banenverlies in de financiële sector komende jaren

ING gaat haar bankactiviteiten verder digitaliseren. Daardoor verdwijnen de komende drie jaar 1.700 banen bij het bedrijf. Daarnaast schrapt ING ook 1.075 tijdelijke arbeidsplaatsen die door externe krachten worden vervuld. Dat heeft de bank vanochtend bekendgemaakt.

Het financiële concern wil dat klanten voortaan al hun bankzaken digitaal kunnen regelen. In een toelichting op de plannen zegt ING-topman Ralph Hamers dat klanten „verwachten te kunnen bankieren op de manier die zij willen, wanneer zij willen en op een consistente, betrouwbare, duidelijke en makkelijke manier”. Deze „efficiëntere werkwijze” heeft volgens Hamers „helaas” wel gevolgen voor veel ING-werknemers. De ontslagen komen bovenop eerder aangekondigde reorganisaties.

Eerder maakten Rabobank en ABN Amro al bekend dat door de digitalisering meer banen verdwijnen. Zo liet Rabobank weten dat er de komende jaren op de lokale kantoren 8.000 arbeidsplaatsen geschrapt worden, doordat steeds minder mensen filialen bezoeken. ABN Amro kondigde een nieuwe reorganisatie van 650 tot 1.000 banen aan.

Bij ING zullen de banen vooral verdwijnen op het hoofdkantoor van de consumentenbank, op administratieve afdelingen, in callcentra en op IT-afdelingen. De reorganisatie veroorzaakt in het vierde kwartaal van dit jaar een eenmalige last van 320 miljoen euro. Daarna moet de ingreep jaarlijks een besparing van circa 270 miljoen euro opleveren.

Door de financiële crisis verdwenen de afgelopen jaren al duizenden banen in de financiële sector. Vakbonden begrijpen dat door digitalisering banen verdwijnen, maar De Unie is geschokt door de aantallen die ING nu noemt. Volgens CNV is de reorganisatie bij ING in een stroomversnelling terechtgekomen.