Dat melkpoeder vliegt nog altijd de schappen uit

In 2008 bleek babymelk uit China onveilig. Sindsdien kopen Aziaten melkpoeder in Europa. Nog steeds.

foto ANP

Bij het schap met melkpoeder voor baby’s, peuters en kleuters staan drie Chinese mannen van middelbare leeftijd. Ze overleggen met elkaar en trekken af en toe een pak melkpoeder van een grotendeels lege plank. Voor hun neus hangt een bordje: „Babyvoeding op!!! Vraag een medewerker”.

Een heel normaal beeld in deze Etos-drogisterij op de Nieuwendijk in Amsterdam. Overal in de buurt eigenlijk, ook bij het Kruidvat verderop in de straat, de kleinere Etos in de bocht en de Albert Heijn, zegt het personeel. Het poeder is op rantsoen. Elke paar minuten loopt er wel iemand ‘met een Aziatisch uiterlijk’ de winkel in op zoek naar babymelkpoeder.

Vooral Nutrilon is erg in trek, zeker bij Chinese klanten. Simone de Wit, medewerker van de Etos: „Daarom bewaren we melkpoeder vaak achter. Dan kunnen we beter in de gaten houden hoeveel mensen meenemen.”

Twee pakken melkpoeder is het maximum in deze grote Etos. Ze willen er niemand discrimineren, zegt De Wit, maar het babymelkpoeder moet wel beschikbaar blijven voor de reguliere klanten.

Bijna alle winkels hebben zo’n maximum, zo blijkt uit een rondgang die deze krant maakte. Maar, zo klagen winkelmedewerkers, dat is niet altijd makkelijk bij te houden. Mensen komen soms terug met een andere jas aan, zegt De Wit. Of ze laten hun kinderen nog meer pakken halen.

Maar een tekort aan melkpoeder – dat was toch vorig jaar? Nee, dus. Nog steeds is er een run op melkpoeder, melden winkels. Lege schappen bij de supermarkt en in drogisterijen zijn nog altijd heel gewoon. Vooral van Nutrilon van Nutricia is met enige regelmaat te weinig verkrijgbaar, zeggen Ahold (Etos, Albert Heijn) en drogisterijketens DA en Kruidvat.

Nutrilon is waarschijnlijk zo populair vanwege de naamsbekendheid. Concurrent Friso, vorig jaar nog beperkt verkrijgbaar, veranderde pasgeleden in Nederland de naam in Hero Baby. Daar lijkt geen run op te zijn. En ook huismerken zijn bijna altijd goed verkrijgbaar.

Bij supermarkt Albert Heijn en Etos kunnen klanten al geruime tijd maximaal twee pakken melkpoeder Nutrilon aanschaffen, bij DA en Kruidvat is dat in sommige winkels zo. In de webwinkels, zo benadrukken de ketens en de producent om ouders gerust te stellen, zijn de pakken wél altijd te verkrijgen – maar dan nog steeds met een maximum.

De Chinese vraag naar Nederlands melkpoeder nam toe nadat in 2008 in China zes jonge kinderen overleden na het gebruik van melkpoeder waar kunsthars melamine aan toegevoegd was. Zeker 300.000 kinderen werden ziek. Sindsdien is de vraag naar babymelk uit Europa groot.

Voor Chinese ouders staat westerse babymelkpoeder gelijk aan véílige melkpoeder. Zo ontstond een levendige, en deels illegale, handel tussen Nederland en China. Dat zorgt nu al anderhalf jaar voor tekorten in Nederlandse winkels, waarschijnlijk versterkt door paniekerige ouders die eerder voor een leeg schap hebben gestaan.

Met reclamecampagnes probeert Nutricia, dat ook babymelkpoeder voor de Chinese markt produceert, de Chinese consument ervan te overtuigen dat het babymelkpoeder met Chinees etiket nét zo veilig is. Maar nog steeds lukt dat niet.

Nutricia erkent dat er nog altijd sprake is van een „structureel hoge vraag”, en spreekt van „pieken”. Het bedrijf verhoogde vorig jaar al de „productie structureel” en zei meer te leveren „dan de Nederlandse vraag”. Waarom er dan toch nog steeds te weinig is? „Het consumentenvertrouwen in China moet verbeteren.”

En dus zijn Chinezen nog steeds veel te vinden in Nederlandse drogisterijen. In de Amsterdamse Etos staan Hero Baby en het eigen huismerk keurig bijgevuld in het schap. De Chinese mannen kijken er niet naar. Na een kwartiertje dubben nemen zij Nutrilon. Twee speciale soorten: Soja (lactosevrij), en Forte (‘voor hongerige baby’s’), de gewone varianten zijn op. Eén voor één rekenen ze twee pakken af.