Beursgang in Hong Kong vestigt aandacht op Chinese kernenergie

People walk on a street at Tokyo's business district October 17, 2014. Japanese business confidence slipped to the lowest in 1-1/2 years in October and it is seen struggling to rebound, a Reuters poll showed, a further sign Tokyo may be forced to offer fresh policy support to recharge an economy ailing from a sales tax hike. REUTERS/Yuya Shino (JAPAN - Tags: BUSINESS)

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Beleggers zien duidelijk toekomstperspectief voor atoomenergie in China. De grootse nucleaire producent, CGN Power, gaat in Hong Kong naar de beurs, en de beursgang lijkt een gegarandeerd succes.

Met de zogeheten IPO kan wel eens 3,64 miljard dollar (2,93 miljard euro) gemoeid zijn, meldt de South China Morning Post. Wordt dat bedrag inderdaad opgehaald, dan wordt het de omvangrijkste beursgang van het jaar in Hong Kong: groter dan die van Hong Kong Electric in januari.

Atoomenergie maakt slechts 1 procent uit van de energieproductie in China. Binnen die sector speelt CGN een hoofdrol. Maar er komt groei, voorspelt de krant; de winst op deze vorm van energie is aanzienlijk groter dan die op andere energie-beleggingen.

Honda ploetert door in de VS

Honda is een van de topmerken in de VS. Maar nieuwe cijfers over fatale ongelukken met Honda’s zal de reputatie van de Japanse autofabrikant geen goed doen.

Sinds 2003 zijn er geen 1114 mensen omgekomen in Honda’s, maar 1729. Dat blijkt uit een intern onderzoek, waar The Wall Street Journal Asia over bericht. Van dat totaalaantal hadden er slechts acht betrekking op defecte airbags, meldt de krant.

Maar het bedrijf  was toch al negatief in het nieuws door het airbagprobleem, en nu dit. “De staat van dienst van Honda trekt aandacht vanwege de trage reactie op de exploderende Takata airbags.”

Chinese treinen overal

Treindiplomatie: een term die Businessweek lanceert voor de recente activiteiten van China. Het land weet miljardencontracten binnen te slepen voor de aanleg van rails en de bouw van treinwagons in Afrikaanse landen en Amerikaanse steden als Boston.

Zo komt er 1400 kilometer Chinese rails in Nigeria, om de steden Lagos en Calabar te verbinden. De China Railway Construction Corporation (CRCC) zal die aanleggen voor de prijs van twaalf miljard dollar (9,65 miljard euro). Dat is het grootste buitenlandse contract ooit voor één Chinese onderneming.

“Bejing hoopt dat er meer zullen volgen”, aldus Businessweek. “Chinese leiders hebben de afgelopen maanden in het buitenland opgeschept over het Chinese vermogen om rails aan te leggen en hogesnelheidstreinen te bouwen.”  Zo wordt tevens invloed gekocht in groeilanden waar Chinese bedrijven op deze manier zorgen voor werkgelegenheid en economische activiteit.