Publiek kiest eigen helden op ‘uitzonderlijk’ Le Guess Who?

Het Le Guess Who?-logo, gezien vanaf de Utrechtse Domtoren tijdens het festival. Foto NRC / Judith Laanen

Afgelopen week en weekend vond de achtste editie van Le Guess Who? plaats; het festival waar je allerlei vernieuwende bands kunt vinden die het muzikale experiment maar al te graag aan gaan. NRC was erbij en hoorde klaagzangen, oorverdovende dreunen en prettige jengelliedjes.

‘Uitzonderlijk festival’

Ruim 200 optredens in vier dagen (20 t/m 23 november) met ruim vijftienduizend bezoekers (waarvan zo’n 20 procent uit het buitenland), op diverse locaties door heel Utrecht. Het nieuwe TivoliVredenburg diende als hoofdlocatie voor deze editie van Le Guess Who?. Sinds 2007 programmeert het festival door de organisatie met de hand uitgekozen bijzondere acts, waar ook bekende en gelauwerde muziekacts samenkomen, soms ook voor nieuwe samenwerkingen. NRC-muziekrecensent Hester Carvalho geeft deze editie vanmiddag in NRC Handelsblad vier ballen:

“Ook na acht jaar behoudt LGW zijn ‘underground’-sfeer. LGW is uitzonderlijk omdat het, anders dan Lowlands of Pinkpop, niet drijft op het aanbod van bands die toch al hun ‘rondje West-Europese festivals’ draaien.”

Het festival was dus uitverkocht, maar het voelde niet overvol aan. Bij bekende namen was het niet per se druk, en bij kleinere acts, zoals dat meestal met gehypete acts gaat, was er soms geen plek meer. Carvalho: “Het publiek van LGW kiest zijn eigen helden.” (lees de volledige recensie)

Einstürzende Neubauten

Het Duitse collectief Einstürzende Neubauten openden het festival vorige week donderdag 20 november. De industriële noiserockers brengen sinds de jaren tachtig oordoppen aan de man met hun verpletterende klanken. Die goten ze op de openingsavond van het festival in een ruim twee uur durend spektakel (getiteld Lament) dat ze schreven ter herdenking van de eerste wereldoorlog. Alsof je een fabriek aan het werk ziet:

Carvalho:

“Afwisselend gedragen en soms frivool - een mal oud jazzliedje - maar met steeds de van hen bekende concentratie, was dit Lament indringend.”

Twitter avatar LEGUESSWHO LE GUESS WHO? Einstürzende Neubauten at @TiVre_Utrecht, Grote Zaal. Photo: Tim van Veen. #lgw14 http://t.co/wKaZeNc3f3

Swans

Michael Gira, grote naam, publiekstrekker en zanger van de Amerikaanse postpunkband Swans, was gevraagd drie avonden lang bands te programmeren in een speciaal programma genaamd ‘Mouth to Mouth’. Onderdeel van de vijftien bands die hij uitkoos was ook de Amerikaanse postpunkers van Savages, die een trommelvliesoprekkende rij namen zag:

Twitter avatar Savagesband Savages That’s a motherfucking loud line-up @LEGUESSWHO festival http://t.co/NH8KLhQpKP

Carvalho constateerde:

“Op LGW loop je argeloos binnen bij de intense, repetitieve gitaarmuziek van oudgedienden Swans.”

Twitter avatar LEGUESSWHO LE GUESS WHO? Swans at TivoliVredenburg, Ronda. Photo: Erik Luyten. #lgw14 http://t.co/g5P4edvR2W

Bekijk drie nummers uit het optreden terug:

Savages/Bo Ningen

De Britse band Savages en de Japanse avant-garde rockers van Bo Ningen kozen zaterdagavond in de Rondazaal voor een V-formatie: links uitgewaaierd stonden bandleden van de Amerikaanse garde, rechts waaierden (soms letterlijk de wilde haren) van Bo Ningen uit. Carvalho:

“Het was Savages-zangeres Jehnny Beth die het met ijle zangflarden moest opnemen tegen de helse psychedelica van zeven muzikanten, in deze schrille, door de Dada-stroming geïnspireerde combinatie van poëzie en noise.”

Twitter avatar LEGUESSWHO LE GUESS WHO? Savages / Bo Ningen performing Words To The Blind at @TiVre_Utrecht, Ronda. Photo: @ErikLuyten. #lgw14 http://t.co/RwqJ7rRmMN

Binkbeats

De Utrechtse percussionist Binkbeats speelde zijn eerste grote show op Le Guess Who?. Beter bekend als Frank Wienk speelde hij al bij Kyteman (ook uit Utrecht) en heeft zijn studio in de oude Tivoli aan de Oudegracht. Carvalho zag Wienk “als een chefkok” goochelen met samples en loops, het handelsmerk waarmee Binkbeats zich op internet al heeft weten te onderscheiden. Op zijn Youtubekanaal ontrafelt hij bekende beatsliedjes als Aphex Twins Windowlicker. Met deze LGW-show liet hij zijn eigen ontrafelingskunsten zien:

“In de damp ontstond een bij momenten vervoerend palet van kabbelende klanken en vervormde zang.”

Twitter avatar LEGUESSWHO LE GUESS WHO? Binkbeats’ live premiere at #lgw14. @TiVre_Utrecht, Grote Zaal. Photo: @ErikLuyten. http://t.co/718EniBvCX

De Epische Balkonsprong van Mac DeMarco

De aanstekelijke liedjes van Canadese slackermuzikant Mac DeMarco klinken al sinds zijn debuut Rock and Roll Nightclub in 2012 alsof hij niet weet hoe hij zijn instrumenten moet stemmen. Maar dat hoort, en dat maakt zijn muziek prettig ondoordacht, terwijl zijn diep fluwelen stem een beheersing laat horen die er eigenlijk totaal niet bij past. Die nonchalante aanpak had ook zaterdag zijn weerslag op LGW. Bij aanvang van het concert was het publiek al in voor wanorde; er werd non-stop van het podium afgedoken. Tijdens het laatste nummer dook DeMarco zelf het publiek in, en kreeg het voor elkaar ook het verder weg zittende publiek te bekoren met zijn aanwezigheid. En toen volgde zijn Epische Balkonsprong. En ja, dat mag met hoofdletters, want hoe vaak zie je een artiest zich achterover van een balkon af laten vallen?

Bekijk de epische stage/balkondive van Mac DeMarco:

Selda Bağcan

Eén van de opvallende namen op het LGW-affiche dit jaar was de Turkse politieke zangeres Selda Bağcan (66), voor wie ook veel bezoekers uit Turkije waren afgereisd. Bağcan staat bekend om haar nummers over het lot van de armen en de onderdrukten. Carvalho:

“Haar traditionele zang en de klank van de saz (familie van de luit) werden zondagavond subtiel aangedreven door een rockband. Selda hief haar armen en zong over ‘freedom and democracy’, zoals in het grillig opzwepende Yaz gazeteci yaz (‘schrijf journalist schrijf’) - dat maar liefst drie keer werd uitgevoerd, onder steeds grotere bijval.”

Twitter avatar JanKinds Jan Kinds WAUW! Het turkse publiek gaat compleet uit z’n dak en zingt mee. Prachtig! ❤️#selda #lgw14 @LEGUESSWHO #kippenvel

Lovende reacties voor LGW14 alom

Twitter avatar PoppodiumEKKO EKKO Bedankt @LEGUESSWHO voor dit ongelooflijk mooie weekend, de stad houdt van je! #lgw14
Twitter avatar Mauries Mathieu Janssen #lgw14 wát een festival. Ontzettend veel toppers en uitschieters als Dean Blunt, Bonnie p Billy, J Barwick, O’Malley, Iceage, Mac Demarco
Twitter avatar JanKinds Jan Kinds Lyrische reviews over @LEGUESSWHO #lgw14 van afgelopen weekend. Dan ik ook maar: LYRISCH!

Het festival trok ook een zware wissel op zowel gebouw als mens:

Twitter avatar JayOne_ Alt-Jeen De Pandora is na het #24hourDroneFest op de tweede etage te vinden. #LGW14
Twitter avatar petuhrick Patrick Zo, kinderen naar school gebracht, ik kruip mijn bed weer in :) #lgw14 #brak #RockNRollPapa

Lees ook in NRC Handelsblad: ‘Groeiend Le Guess Who? blijft gelukkig lekker underground met veel avontuur‘ door Hester Carvalho.