Een automodel is geen bimbo, maar een ‘product specialist’

// Alleen Featured Image, zit in in overzicht A model poses beside the 2015 Kia Sorento on display at the LA Auto Show's press and trade day in Los Angeles, California on November 19, 2014. Nearly 60 North American and World vehicle debuts will be unveiled at this years auto show which opens to the public from November 21 to 30. AFP PHOTO/Frederic J. BROWN Foto AFP

Als vrouwelijk model op een autobeurs hoef je niets anders te doen dan over een auto te hangen en mooi te zijn, toch?

Niets is minder waar: de modellen zijn product specialists, aldus Margery Krevsky, oprichter van het Amerikaanse modellenbureau Productions Plus. Aan  Forbes vertelde ze:
“There is nothing like a one-on-one conversation. As fabulous as these cars are, not one of them can talk and tell you how wonderful they are, or what’s under the hood, or the background behind the design of this concept car, or that this will be the number one color in three to five years.”
Aan domme blondjes heeft ze niets, dus.

Wat verdient dat? Ergens tussen de 250 (beginners) en 1.000 dollar (ervaren modellen) per dag, de meesten verdienen zo’n 300 à 400 dollar - zo becijferde Krevsky in haar boek Sirens of Chrome.

Ook bij de Los Angeles Auto Show - dit weekend begonnen - staan ze overal, de ‘product specialists’. Een ode in beeld.