Bumble: het resultaat van een pijnlijke scheiding van Tinder

Foto AFP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Whitney Wolfe heeft nog een appeltje te schillen met Tinder. De mede-oprichter klaagde het bedrijf aan wegens seksuele intimidatie. Hoewel de voormalig werknemer de zaak schikte, is zij nog lang niet klaar met de populaire dating-app. Wolfe lanceert volgens TechCrunch op 1 december Bumble, een directe concurrent van Tinder.

De dating-app van Wolfe en twee andere voormalig Tinder-werknemers moet - onder andere - een “veilige gemeenschap” vormen voor gebruikers die “respectvol” met elkaar omgaan. Gebruikers van Bumble zullen nooit meer “ongewenste berichten” ontvangen en betere liefdesmatches krijgen dan “andere oppervlakkige apps”. Uit deze Facebook-beschrijving van Bumble blijkt dat Wolfe nog lang niet de strijdbijl begraven heeft. Het was dan ook een nare en langslepende scheiding deze zomer, die ook CEO Sean Rad zijn baan kostte.

De vraag is of Bumble een marktaandeel kan winnen op een terrein dat overheerst wordt door Tinder. Volgens geruchten hebben Wolfe en haar collega’s miljoenen aan investeringen binnengesleept. Het feit dat het drietal uitgebreide kennis heeft van de manier waarop hun directe concurrent werkt, kan nog eens vuurwerk op gaan leveren op de datingmarkt.

Budweiser moet weer hip worden

De Schotse trekpaarden van Budweiser kunnen met pensioen. Het biermerk wil aantrekkelijker worden voor een jonger publiek, schrijft The Wall Street Journal. Dus ruilt het de Clydesdales in voor Jay-Z.

De zelfbenoemde King of Beers is niet meer in trek bij jongere drinkers. Die slaan al jaren minder glazen bier achterover en als ze dat doen, is het een van de vele honderden ambachtelijk gebrouwen ‘craft beer’ uit de Verenigde Staten. Volgens cijfers van Budweiser, Anheuser-Busch InBev, hebben 44 procent van de consumenten tussen de 21 en 27 jaar nog nooit het merk gedronken.

Aangezien Anheuser-Busch InBev de laatste jaren steeds meer terrein verliest aan craft beer gaat het de strijd aan met de kleine brouwers. Het bedrijf gaat zich qua marketing de komende tijd enkel en alleen richten op de 21- tot 27-jarige bierdrinker, niet met beter of speciaal bier maar met eigentijdse muziek van Jay-Z en DJ group Cash Cash.

Niemand zit te wachten op onbeperkte vakantie

Tribune Publishing heeft een crisis bezworen bij de Los Angeles Times door een omstreden wijziging in het vakantiebeleid te schrappen, schrijft Bloomberg.

Tribune kondigde eerder deze maand aan dat het leidinggevenden de macht wilde geven om vakantiedagen goed te keuren. Werknemers zouden volgens die wijziging in de toekomst moeten voldoen aan werkdoelstellingen voor zij op vakantie mogen gaan. Dat betekende een onbeperkt aantal vakantiedagen voor werknemers die hun werk goed doen, maar ook dat opgebouwde vakantiedagen geschrapt werden.

Hoewel het krantenbedrijf hiermee geld wilde besparen, kon het begrijpelijk rekenen op felle kritiek. Niemand zat te wachten op het in rook opgaan van jarenlang opgespaarde vakantiedagen. Om muiterij te voorkomen schortte de Tribune de beleidswijzigingen op.

Toch zullen werknemers van de Los Angeles Times en de Chicago Tribune kunnen rekenen op ander vervelend nieuws in de toekomst. Sinds de afsplitsing van de lucratieve televisietak van het bedrijf, kan het verliezen in de krantenindustrie niet gemakkelijk meer opvangen.