Topman Neil McArthur wil van Arcadis een wereldspeler maken

Foto Olivier Middendorp

Ingenieursbureau Arcadis is dankzij heel veel overnames nu actief op zes van de zeven continenten. In een jaar kocht het bedrijf er 1 miljard euro aan omzet bij. Vorige maand werd onder meer het Britse ingenieursbureau Hyder voor 360 miljoen euro overgenomen, de grootste overname van Arcadis ooit.


Hyder is actief in de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, China (veel in Hongkong) en Australië. De Schotse topman Neil McArthur, die tegenwoordig in het Gooi woont, sprak met NRC Handelsblad. Enkele choice quotes uit het interview.

Over de overname van Hyder:
“Een paar jaar geleden waren we een internationaal bedrijf, gericht op het westen. Nu zijn we een werkelijk mondiaal opererend bedrijf. Er moet wereldwijd geen iconisch gebouw worden gepland waar Arcadis niet op een of andere manier bij betrokken is.”

Een overzicht in beeld. Wat doet het ingenieursbureau eigenlijk?

Over een van de doelen van Arcadis, het verbeteren van de kwaliteit van het leven:
“We zijn zeer actief voor de VN-organisatie Habitat waarmee we een programma hebben opgezet om leefomstandigheden in grote steden te verbeteren. Op verzoek van de Verenigde Naties sturen we missies naar gebieden die getroffen zijn door natuurrampen om te helpen met herstel van de watervoorziening, huizen enzovoort.”

Arcadis helpt in zulke gevallen, maar verdient er tegelijk geld mee. Is dat niet wrang?
“Wij halen geen opdrachten uit gebieden waar we missies hebben. We kiezen ze ook niet zelf, UN-Habitat vraagt ons daarheen te gaan.”

Maar toch: Arcadis was actief in New Orleans na Katrina, nu in New York na Sandy. Arcadis heeft baat bij de klimaatverandering.
“We leven met 7,5 miljard mensen op deze planeet. We staan voor enorme uitdagingen. Onze kennis kan helpen om die uitdagingen het hoofd te bieden. Als bedrijf hebben we negen grote ontwikkelingen vastgesteld, trends die de wereld vormgeven. Dat zijn ook de vraagstukken waar onze klanten mee bezig zijn: verstedelijking, mobiliteit, globalisering. Neem verstedelijking. In China zullen nog 300 miljoen mensen naar de steden trekken. 300 miljoen! Daar moeten we met onze klanten oplossingen voor vinden.”

Lees hier het hele interview in NRC Handelsblad