Strijken in de nacht

Saar Beelen, Beleidsmedewerker (44) Wakker om 2 uur en 5 uur

„Ik kan niet slapen als ik bang ben dat ik iets vergeet. Naast mijn bed liggen altijd pen en papier om dingen op te schrijven. Wat moet ik morgen doen? Hoe los ik dit probleem op? Hoe zal ik deze brief beantwoorden? In mijn telefoon zet ik wel tien herinneringen. En ik zet het alarm, ook al slaap ik nóóit tot de wekker gaat.

„’s Nachts probeer ik dan weer niet op mijn telefoon te kijken. Als ik midden in de nacht wakker wordt, heb ik nog wel kans op slaap. Maar als ik weet dat het al vijf uur is, dan lukt het echt niet meer. Dan denk ik meteen: het was wéér te weinig vannacht, ik móet nog slapen.

„Het gaat natuurlijk om controle, dat hele slaapgedoe. Te veel controle willen houden.

„Voordat ik in bed ga liggen, moet alles klaar zijn. Het ontbijt gereed, het brood voor de kinderen gesmeerd, de tas ingepakt. Ik wil ’s ochtends een rustige start. Om acht uur ’s avonds bij het journaal moet alles af zijn, dan begint de rust voor de avond.

„Ik probeer ’s avonds niet te werken, te bellen of tv te kijken. Achter de naaimachine ontspan ik beter. Of ik lees een boek of bel een vriendin. Maar laat in de avond word ik vaak wakker, heel vreemd. Dan check ik toch nog even mijn werkmail of Facebook. Voel ik me gelijk weer schuldig. Dan denk ik: dit is niet slim, nu gaat het wéér niet lukken.

„Ik wil niet afhankelijk worden van slaappillen of van een glas wijn. Ik probeer gewoon in bed te liggen, ontspanningsoefeningen te doen en nergens aan te denken. Niet lezen of praten, want daar word ik wakker van.

„Als de slaap niet komt, ga ik eruit, dat moet. Anders associeer je je bed met wakker liggen. Rondjes lopen, douchen, op de koude bank zitten tot ik moe word, naar buiten staren, waar dan niemand is, heel deprimerend. Eén keer heb ik staan strijken midden in de nacht, dat was echt een dieptepunt.”

CH