De laatste Fyra-trein vertrok vandaag uit Nederland

De Fyra-treinstellen in Watergraafsmeer. Foto ANP/Bram van de Biezen

De laatste afgedankte Fyra-trein heeft Nederland verlaten. De trein is rond 18.00 uur de grens overgestoken bij Zevenaar, meldt de NOS. Het treinstel wordt teruggebracht naar de fabriek van de Italiaanse treinbouwer.

De NS had bij fabrikant AnsaldoBreda zestien hogesnelheidstreinen besteld die moesten worden ingezet op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Brussel. De Fyra V250 werd in 2012 vijf jaar te laat geleverd en binnen veertig dagen na de eerste rit van het spoor gehaald na herhaalde vertragingen en mankementen.

Duur debacle

Uit onderzoek kwamen diverse onoplosbare technische defecten naar voren die doorrijden onverantwoord maakten, vond de NS. In juni 2013 werd het contract ontbonden. De hoogste veiligheidsinstantie van de Belgische spoorwegen had toen al commerciële treinritten van Fyra-treinen verboden.

De eerste Fyra-trein vertrok in september van een rangeerterrein in Amsterdam-Oost, terug naar AnsaldoBreda in Pistoia, bij Florence. De Fyra wordt gesleept door een locomotief van de Duitse spoorwegen en reed niet harder dan 80 kilometer per uur.

De NS kreeg na een schikking 125 miljoen van de aanschafkosten van 213 miljoen euro retour. De Tweede Kamer stelde na het debacle een parlementaire enquête in. Die heeft inmiddels ook vertraging opgelopen.