Best uit de test? Dat is de Consumentenbond zelf

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Zweten, zwoegen, zorgpolis.

Het was deze week spitsuur bij de ziektekostenverzekeraars en nog meer bij de financiële vergelijkingssites. Voor de verzekeraars liep de deadline af om de buitenwereld te informeren over hun nieuwe polissen en aanverwante maandpremies.

Het vergelijken van die steeds complexer wordende polissen is een industrie geworden. Begrijpelijk: met het besluit om over te stappen is al snel meer dan 1.000 euro per jaar gemoeid. Genoeg kansen voor de strijkstok. De sites zijn de moderne assurantietussenpersonen geworden, zonder provisieverbod. Wat bij hypotheken niet mag, mag wel bij zorgpolissen: commissie vragen bij de verkoop. Onder de intermediairs is tientallen miljoenen te verdelen. Ga maar na: vorig jaar wisselden 1,2 miljoen verzekerden van polis – goed voor een jaaromzet van al snel 1 miljard euro. En daar dan een paar procent van.

Hoe onafhankelijk zijn die sites dan wel? Drie toezichthouder deden onafhankelijk van elkaar onderzoek. Zo gaat dat in de zorg. Het loopt allemaal wel los, was hun boodschap, al moet je soms oppassen.

De sites worden intussen onderling agressiever. Geld.nl meldde heel vilein dat dubieuze adviezen van sites als Independer en hoyhoy.nl negatief afstralen op andere sites.

De beste verkopers blijken gewoon bij de Consumentenbond te zitten. De belangenclub verdient net als concurrenten aan de polishoppers, tot wel vijftig euro per overstapper. En wie stond er pontificaal met zijn logo bovenaan de pagina met tips die de onafhankelijke toezichthouder NZa deze week verspreidde? Hulde voor de Consumentenbond.