Het pakketje ligt klaar in een kluis op het station

De pakketautomaat op stations. Foto PostNL

Wie online winkelt en iets koopt wat niet door de brievenbus past, moet thuis zijn als de postbode zijn pakket komt bezorgen. Onhandig, want dat is veelal onder werktijd.

Voor forenzen introduceert pakketbezorger PostNL daarom pakketautomaten op treinstations. Vanaf december beschikken negen NS-stations over wanden met oranje kluisjes waar reizigers hun pakketten zeven dagen per week, 24 uur per dag kunnen afhalen. Het systeem is nieuw voor Nederland, maar bestaat al in tal van andere landen.

Het werkt als volgt: bij zijn aankoop kiest de klant voor bezorging in de automaat van zijn keuze. Met de door PostNL toegestuurde code, gekoppeld aan zijn mobiele telefoonnummer, kan de klant zijn pakket uit de kluis halen. Op werkdagen kunnen de pakketten vanaf drie uur ’s middags worden opgehaald. De bestelling blijft drie dagen in het kluisje staan. Als het pakket dan niet is opgehaald, gaat het naar een postkantoor of ander ophaalpunt in de buurt. PostNL rekent geen extra kosten voor het gebruik van de pakketautomaat. De service is ook beschikbaar als een webwinkel pakketten niet rechtstreeks naar de automaat stuurt. Na de eerste afleverpoging van de postbode kan de consument via internet het bezorgadres wijzigen en alsnog voor een station kiezen.

Als de klant niet tevreden is, kan hij zijn aankoop via de pakketautomaat terugsturen. Via internet kondigt hij een retourzending aan, vervolgens plaatst hij het pakket in de automaat, waar de postbode het uithaalt. Nu moeten consumenten retouren nog zelf naar een postkantoor brengen.

De stations waar de dienst komt, zijn: Amsterdam, Schiphol, Almere, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Leiden, Breda en Eindhoven. Deze stations trekken ruim 400.000 reizigers per dag. PostNL heeft de dienst getest op station Almere. Volgens het bedrijf waren klanten zeer tevreden.

De online bestedingen nemen al jaren fors toe. Dit jaar zullen Nederlanders naar verwachting voor 13,5 miljard euro via internet kopen, zegt branchevereniging Thuiswinkel.org. In 2005 was dat nog 2,8 miljard euro.