De kleine elektronicawinkel gaat ten onder

Foto ANP

Over vijf jaar zijn fysieke elektronicawinkels verdwenen, voorspelden nieuwskoppen in 2012. We zijn op de helft. En tot nu toe lijkt het te kloppen: niet alleen computerwinkels als Dynabyte en iCentre verdwenen, maar ook witgoedketens als Megapool en de Harense Smid. Een nieuwe stap in de ondergang van de ouderwetse elektronicazaak was deze week de overname door BCC van HiM Retail-winkels, waaronder de Harense Smid, Mikro Electro en It’s.

Webwinkels – weinig personeel, weinig opslagruimte, weinig kosten – hebben er al voor gezorgd dat consumenten steeds vaker alleen nog voor advies naar de winkel gaan. Thuis kijken ze of het niet ergens goedkoper te krijgen is, en dan kopen ze het online.

En giganten als Media Markt en BCC concurreren de kleinere winkelketens weg met hun lagere prijzen. Zij breiden juist uit: ze nemen mensen aan, openen winkels of nemen ze over. De algemene omzetontwikkeling van de branche daalde daarmee de afgelopen jaren veel meer dan die van Media Markt en BCC. De totale omzet van de branche loopt dit jaar volgens schattingen van onderzoeksbureau Euromonitor terug tot ruim 4 miljard euro, ten opzichte van 4,15 miljard vorig jaar.

Let wel: de omzetcijfers van BCC en Media Markt zijn niet apart uitgesplitst in de cijfers van Darty en Metro. De cijfers in de grafiek hieronder omvatten een groter onderdeel binnen de moederbedrijven. Hoeveel werknemers en omzet ze enkel binnen Nederland maken is dus niet duidelijk.

Een paar dieptepunten voor de allround elektronicawinkel uit de afgelopen jaren:

Het rijtje overblijvers wordt korter. HiM Retail, dat eerder enthousiast aankocht, houdt nog maar een paar winkels over. Die worden mogelijk nog doorverkocht of ook gesloten. BCC heeft straks zeker 76 winkels, Media Markt zo’n vijftig - maar is wel marktleider met zijn grote winkels: het heeft volgens Euromonitor ruim 45 procent van de markt in handen - en Scheer & Foppen heeft nog ruim zestig winkels. Al die bedrijven combineren nu online en fysieke verkoop.

Maar ze doen het bij lange na niet zo goed als de nieuwkomer op de consumentenelektronicamarkt: Coolblue. Dat groeit nog harder en verkoopt dit jaar waarschijnlijk voor 350 miljoen. En het ópende de laatste jaren juist winkels: nu vijf in totaal. Nog 2,5 jaar te gaan.