‘Als je kindje jong van groente houdt, zal hij er zijn hele leven van houden’

Dit zegt Nutricia in de commercial voor het nieuwe product Olvarit Friends

illustratie

De aanleiding

De commercial van Olvarit Friends, een nieuw groentehapje voor baby’s, gaat over de liefde tussen groente en baby’s. Onder muziek die qua zwoelheid niet onderdoet voor die van The Righteous Brothers drukt een baby een lachende wortel, een broccolistronk en een bloemkool tegen zich aan. Je hoort de voice-over: „Als je kindje jong van groente houdt, zal hij er zijn hele leven van houden.” Klopt dit?

Waar is het op gebaseerd?

De producent van Olvarit Friends is Nutricia. Anders dan de oude babyvoeding zijn deze hapjes geheel gemaakt van één groente. Zo leert het kindje de smaak, kleur en geur van die groente herkennen en waarderen. Volgens Nutricia is dit belangrijk, omdat de basis voor je smaakvoorkeur wordt gelegd in de eerste twee jaar van je leven. Na een telefoontje naar Nutricia mailt het bedrijf een handzaam document met samenvattingen van wetenschappelijke onderzoeken die de bewering zouden moeten onderbouwen.

En, klopt het?

Eerst maar eens kijken of deze wetenschappers dezelfde conclusie trekken.

Als baby’s voor het eerst groente krijgen, kunnen ze de bittere smaak vaak niet waarderen. De oplossing daarvoor is herhaling, concludeerde het Monell Center in 2002. Het Amerikaanse wetenschappelijke instituut voerde acht dagen één bepaalde groente aan baby’s. Conclusie: de acceptatie van de baby’s voor de groente groeide. Zo bleek de baby liever en meer van dezelfde groente te eten.

Maar dit is dus een onderzoek dat Nutricia opstuurde, wat zegt een onafhankelijke bron? Is acht dagen niet wat kort om zoiets te concluderen? Nee, zegt Kees de Graaf, hoogleraar in eetgedrag aan de Universiteit van Wageningen, smaakpapillen hebben aan ongeveer vijf tot tien keer proeven genoeg om aan een nieuwe smaak te wennen. Na je tweede levensjaar duurt dat langer. Hij acht het onderzoek dan ook representatief.

Door herhaling kunnen baby’s dus de groente leren accepteren, maar dan is de vraag of, zoals Nutricia stelt, de liefde voor groente blijvend is. Ook daar vond het bedrijf een onderzoek bij. Het eerder genoemde Monell Center concludeerde in een ander onderzoek dat de smaakvoorkeur van peuters wordt bepaald door het soort voedsel dat ze als zuigeling kregen. Kinderen die als zuigeling babyvoeding op basis van het bitter smakende soja kregen vonden een bittere groente als broccoli een stuk lekkerder dan kinderen die babyvoeding op basis van melk hadden gekregen.

Dan nog een vergelijkbaar onderzoek waar Nutricia zich niet op baseert. Eerder dit jaar eindigde het EU-project HabEat. Wetenschappers uit zes verschillende landen onderzochten hoe ouders het beste de eetgewoonten van hun kind kunnen beïnvloeden. Hun advies luidde: ,,Start vroeg met het geven van groente en fruit. De eetgewoonte die je kind aanleert zal hij waarschijnlijk houden.”

Dus: wat je als baby eet, bepaalt wat je lekker vindt als peuter. En wat je als peuter lekker vindt, voorspelt wat je als puber lust. Ook De Graaf sluit zich hierbij aan. Maar hij plaatst wel een belangrijke kanttekening. Kinderen kunnen de smaak ook weer ontwennen. De Graaf: „Als je stopt met dezelfde voeding, zoals groente, kunnen ze binnen anderhalf jaar ook de waardering ervoor verliezen.”

Al deze experimenten werden trouwens gedaan met echte groente, niet met hapjes Olvarit. Volgens het etiket bestaat het knijpzakje uit enkel gestoomde groente met water. Hetzelfde dus als je zelf thuis je broccoli zou pureren? „Moeders leggen er natuurlijk meer liefde in, maar we proberen hetzelfde te maken”, zegt de woordvoerder van Nutricia.

Conclusie

Het blijkt dat baby’s groente kunnen leren accepteren, als ze het veel voorgeschoteld krijgen. En het is ook bewezen dat wat je als baby eet, bepaalt wat je later lekker vindt. Belangrijke voorwaarde is dat je de groente ook op latere leeftijd blijft eten. We beoordelen de stelling daarom als grotendeels waar.

Ook een bewering zien langskomen die je gecheckt wilt zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met de hashtag #nextcheckt