Spreek de James Franco in jezelf aan

De naam ‘James Franco’ opent deuren in boekenland. Dat bleek wel toen de dichtbundel van de Amerikaanse Spiderman-acteur, schilder, schrijver en regisseur werd besproken in The New York Times. Recensent David Orr biechtte op: „Dit boek zou niet door Graywolf (hoop ik) uitgegeven worden als James Franco niet ‘James Franco’ was. Sterker nog, James Franco zou nu niet gerecenseerd worden als hij niet ‘James Franco’ was”. Pijnlijk natuurlijk. Voor Franco, maar ook voor schrijvers met een minder beroemde naam. Want Franco háálde de krant wel.

Om ook van het merk ‘James Franco’ te profiteren heeft Corinne Manning vorige week The James Franco Review opgericht, een literair tijdschrift voor beginnende schrijvers. Het blad is een oproep aan die doelgroep. Zij moeten met hun werk de boer op, assertiever zijn, meer positieve arrogantie uitstralen. Of, zoals Manning zegt in The LA Times, ze moeten hun ‘inner James Franco’ aanspreken.

Mannings tijdschrift vormt ook kritiek op de huidige uitgeefcultuur, een cultuur waarin „deuren openzwaaien voor de naam James Franco”. Tot haar spijt gaat het in zo’n cultuur allang niet meer om de waardering voor creativiteit of verbeelding. Je moet jezelf kunnen positioneren. Alleen een naam is soms al genoeg.