Speelgoed in de aanbieding? Kijk uit, meestal word je misleid

Foto ANP

Bij Intertoys kun je korting knippen, bij Bart Smit doen ze aan korting stapelen. Bol.com gaat liever voor de 4+1 gratis. Nu 5 december steeds dichterbij komt, is het weer tijd voor dat andere jaarlijkse ritueel: de aanbiedingenstrijd tussen speelgoedverkopers.

11 Procent korting op een Lego Friends winkelcentrum bij de één (Intertoys) wordt overtroefd door 27 procent korting bij de ander (Wehkamp). Al is de uiteindelijke prijs bij beide hetzelfde: 79,99 euro.

Vreemd? Niet bepaald. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ook dit jaar volop wordt gesjoemeld met Sinterklaasaanbiedingen. Gedurende elf weken werden bij online winkels als Bol.com, Toysxl.nl, Bartsmit.nl en Wehkamp.nl de prijzen van 160 stuks speelgoed gevolgd.

Conclusie: in het merendeel van de gevallen worden consumenten misleid. Met name door Bol.com. Bijna driekwart van de aanbiedingen op die site noemt de Consumentenbond “nep”.

Van/voor-prijs

De truc zit hem in de van/voor-prijs. Het merendeel van de onderzochte aanbieders noemt bij ‘van’ de adviesprijs van een product, zonder die ooit gerekend te hebben. In andere gevallen veranderde de ‘van’-prijs mee met de ‘voor’-prijs. Was een luxe Playmobil-jacht in september afgeprijsd van 32,99 naar 27,99 euro, eind oktober was hetzelfde jacht ‘in de aanbieding’ van 34,99 voor 29,99 euro.

“Oneerlijke handelspraktijken”, oordeelt de Consumentenbond. Niet voor het eerst. Vorig jaar werden onder meer Intertoys en Wehkamp berispt om hun nep-Sinterklaasaanbiedingen. In sommige gevallen bleken die zelfs duurder te zijn dan een paar maanden eerder.

Bol.com zegt in een reactie dat het geen ‘van’/‘voor’-prijzen hanteert, maar dat het gaat om de gemiddelde prijs bij concurrenten. Het bedrijf overweegt dit na de kritiek van de Consumentenbond duidelijker te maken op de site.

Tussen al dat gestunt (en gerommel) met prijzen kunnen de traditionele speelgoedwinkels niet achterblijven. Maar die hebben het al zwaar. Sinds het uitbreken van de crisis staan hun inkomsten onder druk.

De omzet van speelgoedwinkels daalt…

In diezelfde periode slonk ook het aantal speelgoedzaken. Vooral kleine zelfstandigen zagen zich gedwongen de deuren te sluiten: van de 521 zaken in 2008 waren er in oktober 2014 nog 302 over. Maar ook de Nederlandse vestigingen van speelgoedketen Imaginarium gingen failliet. Drie maakten een doorstart. De Blokker Holding, waaronder ook de 452 Nederlandse filialen van Intertoys en Bart Smit vallen, besloot te stoppen met zijn gamewinkelformule E-Plaza.

… en het aantal speelgoedwinkels neemt al jaren af

“Er heeft onder speelgoedwinkels een aardschok plaatsgevonden”, zegt Alexander Heijkamp, sectormanager Detailhandel Rabobank. Terwijl het consumentenvertrouwen voorzichtig opkrabbelt, worden de traditionele winkels aan alle kanten ingehaald.

“Je kunt tegenwoordig overal terecht als je speelgoed wilt kopen”, zegt Heijkamp: Hema, Kruidvat, Action. Zelfs sommige bouwmarkten hebben zich aan speeltjes gewaagd. Stuk voor stuk kunnen zij vrij gemakkelijk op prijs concurreren door een beperkt (lees: met hoge marges) assortiment aan te bieden en, in tegenstelling tot kleine speelgoedzaken, groot in te kopen.

Speelgoedverkoop online

Komt nog eens bij dat de verkoop van speelgoed zich in rap tempo verplaatst naar online. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor werd in 2013 ruim 10 miljard euro online omgezet. De grootste stijging (27 procent) kwam van speelgoed. Retaildeskundige Frank Quix:

“Bol.com is inmiddels zo dominant dat het de markt kan dicteren. Als zij in oktober beginnen met hun pre-sale voor speelgoed, moeten andere partijen wel volgen.”

Maar volgens Heijkamp van de Rabobank kunnen kortingen het verschil niet meer maken.

“De winkels hebben hun relevantie verloren. Er is altijd wel iemand goedkoper, zeker online.”