Slapen doe je zo

Voor veel mensen is slaap de beloning voor een lange, drukke dag. Maar voor een substantieel deel is het een gevecht. Schattingen over de stoornis insomnia wijzen wereldwijd op 10 procent. Als we incidentele slaapklachten (als onderdeel van andere ziekten en het belangrijkste gevolg: moeheid overdag) meerekenen, beloopt het eerder 30 procent. Daarmee is het mogelijk de meest voorkomende klacht in de wereld. Dit heeft enorme gevolgen voor de economie, persoonlijk welbevinden, verkeersveiligheid, de fysieke en mentale gezondheid.

Zelf ben ik gelukkig een goede slaper, maar ook mij gebeurt het wel eens dat ik ’s nachts de slaap niet kan vatten, of een bepaalde periode slechter slaap. Dit is wat ik dan doe.

Comfort – het bed moet uitnodigen. Dat klinkt logisch, maar dit geldt niet voor iedereen. Als dat je in bed stapt, zou je overweldigd moeten worden door het gevoel dat het lekker is daar te liggen. Voor mij werkt het goed van mijn bed een soort ‘slaaplandschap’ te maken. Hoe meer dingen op bed – zoals kussens, boeken, kleren – hoe gezelliger ik het vind.

Hou je slaap ‘schoon’ – je moet er netjes mee omspringen. Hou rekening met koffie (halfwaardetijd cafeïne vier uur!) en alcohol. Het slaapmutsje doet je wel eerder inslapen, maar kan ook leiden tot versnippering van de slaap.

Hou de slaapkamer leeg – de associatie zou moeten zijn dat de slaapkamer de plek is waar je slaapt, niet waar je tv-kijkt, ruziemaakt, werkt. Doe dat maar ergens anders.

Slaap liever te kort dan te lang. Een veel gemaakte denkfout is dat je langer in bed moet gaan liggen als je niet goed slaapt. Dit leidt alleen maar tot frustratie, want daarmee zal de tijd in bed die je niet slapend doorbrengt ook langer worden. Wat veel mensen vervelend vinden, is niet kort slapen maar lang wakker liggen. Lig dus korter in bed.

Pieker niet! Makkelijker gezegd dan gedaan, toegegeven. Maar je kunt meer dan je denkt. Je kunt proberen met jezelf af te spreken dat je alles wat je dwarszit overdag overdenkt; ’s avonds kun je dan tegen jezelf zeggen: morgenmiddag mag ik weer piekeren, nu ga ik eerst lekker slapen. Probeer het eens.