Zo stunt je lekker met korting, zeg

Bij Intertoys kun je korting knippen, bij Bart Smit doen ze aan korting stapelen. Bol.com gaat liever voor de 4+1 gratis. Met de sinterklaastijd is het weer tijd voor de aanbiedingenstrijd tussen speelgoedverkopers. 11 procent korting op een Lego-doos bij twee (Intertoys, Bart Smit) wordt overtroefd door 35 procent korting bij een ander (Wehkamp). Al is de uiteindelijke prijs bij beide hetzelfde: 79,99 euro.

Vreemd? Ja, maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat volop wordt gesjoemeld met sinterklaasaanbiedingen. Gedurende 11 weken werden bij online winkels als Bol.com, Bartsmit.nl, Wehkamp.nl en Toysxl.nl, de prijzen van 160 stuks speelgoed gevolgd.

Conclusie: in de meeste gevallen worden consumenten misleid. Met name door bol.com. Driekwart van de aanbiedingen op die site noemt de Consumentenbond „nep”.

De truc zit hem in de ‘van/voor’-prijs. De meeste winkels noemen bij ‘van’ de adviesprijs van een product, zonder die ooit gerekend te hebben. „Consumenten worden zo gelokt met ogenschijnlijk hoge kortingen, terwijl het in werkelijkheid misschien om een paar euro gaat”, zegt de Consumentenbond.

In andere gevallen veranderde de ‘van’-prijs mee met de ‘voor’-prijs. Was een luxe Playmobil-jacht in september afgeprijsd van 32,99 naar 27,99 euro, eind oktober was hetzelfde jacht ‘in de aanbieding’ van 34,99 voor 29,99 euro.

Vorig jaar werden Intertoys en Wehkamp berispt om hun nepsinterklaasaanbiedingen. In sommige gevallen bleken die zelfs duurder te zijn dan een paar maanden eerder.