Op onze smartphones en tablets doen we vooral spelletjes (met dieren)

Foto iStock

Niet e-mail, niet Facebook, niet NU.nl, maar een simpel spelletje over een boerderij. Dat is waar Nederlandse internetgebruikers van achttien jaar en ouder de meeste tijd op hun smartphone en tablet aan besteden. Ze spelen gemiddeld 10,4 uur per maand (circa 20 minuten per dag) Hay Day van de Finse producent Supercell op hun telefoon.

Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek naar (mobiel) internetgebruik in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie verantwoordelijk voor het beheer van .nl-adressen. GfK en SIDN analyseerden onder meer het internetgebruik van tienduizend gebruikers over meerdere apparaten, gedurende acht maanden.

De onderzoekers wilden onder meer weten waarin het gebruik van internet op mobiele apparaten verschilt van dat op de pc of laptop. Hun conclusie: pc’s en laptops gaan vooralsnog niet verdwijnen. Mobiele apparaten zijn vooral een aanvulling.

Trends in internetgebruik


Nederlanders internetten gemiddeld circa 28 uur per maand op de pc. Dat is redelijk stabiel vergeleken met eerdere jaren. Via de smartphone surfen ze 2 uur per maand via de browser (Safari, Chrome) en 18 uur per maand gebruiken ze apps. De tablet is goed voor 6 uur surfen via de browser en 16 uur apps per maand.

Tijdsbesteding op smartphone en tablets

Snackgedrag

Op mobiele apparaten vertonen gebruikers ‘snackgedrag’: veel korte sessies van nauwelijks één minuut per keer. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, 33 minuten. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar dan minder verschillende sites.

En wat doen zij dan op hun smartphones en tablets? Vooral spelletjes. Tablets zijn voor veel Nederlanders echte spelcomputers. In de top-10 van populairste toepassingen op de tablet zijn de eerste negen toepassingen games als Hay Day, Wordfeud en Candy Crush. Op de smartphone is Hay Day ook het populairst.

De favoriete tijdsbesteding op smartphones (in uren per maand)

Maar de boerderijdieren zijn niet alleen populair op smartphones, ook op tablets.

De favoriete tijdsbesteding op tablets (in uren per maand)

GfK en SIDN weerleggen dat apps straks websites op mobiel gaan vervangen. “Met bijna een miljoen apps in de App Store kun je je nauwelijks meer onderscheiden”, zegt een van de geïnterviewden. Tel daar de hoge ontwikkelkosten bij op en het is volgens de onderzoekers duidelijk waarom bedrijven eerder voor een mobiele website kiezen dan een eigen app.

Evenmin staat volgens SIDN en GfK het belang van de homepage onder druk door sociale media en apps.

“De homepage staat niet ter discussie. Het is een centrale spil in de steeds complexer wordende online strategie van bedrijven. Zakelijke apps zijn beperkt van invloed.”

Domeinnamern

Uit het rapport blijkt verder dat Nederlanders vooral gebruikmaken van domeinnamen die eindigen op .nl. Daar zijn er bijna 5,4 miljoen van.