Nederland is te klein voor wc-winkelketen 2theloo

Ook in Parijs kun je binnenkort chic plassen en poepen. Het Nederlandse 2theloo heeft elf wc-winkels in de Franse hoofdstad gekocht, bij bekende plekken als de Eiffeltoren, het Louvre en de Champs-Elysees.

De overname van de Franse onderneming PointWC past in de snelle groei van 2theloo (spreek uit: toedeloe). In een paar jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een internationale wc-winkelketen.

Netter en schoner

Wc-winkels? Ja. 2theloo verkoopt wc-bezoeken. Voor 50 eurocent tot 1 euro kun je bij de winkels van het bedrijf naar het toilet. Die wc’s zijn over het algemeen netter en schoner dan het gemiddelde horecatoilet en ze zijn voorzien van fotowanden, strakke wasbakken en automatische zeepbakjes.

Het geld dat je betaalt voor het toiletbezoek is in te zetten als korting op artikelen die ook bij 2theloo te koop zijn, zoals tampons, waterflesjes en knuffelbeertjes.

In 2011 opende de eerste vestiging in de Kalverstraat – want het idee voor de toiletwinkels ontstond ooit ook in een winkelstraat. Op zijn website schrijft het bedrijf: „Je kent het wel. Je bent onderweg en zoekt een schone wc. Vaak nog niet zo eenvoudig!”

Succes bij tankstations

Maar de deal die het bedrijf écht groot maakte, kwam van buiten de winkelstraat. In 2012 kreeg het van Shell de opdracht over de hele wereld wc’s te openen bij tankstations van het oliebedrijf, volgens hetzelfde concept.

In Nederland zijn er al zo’n vijftig langs de snelweg te vinden, en ook in Hongarije, Polen, Duitsland en Oostenrijk staan inmiddels toiletten van 2theloo.

Volgend jaar verhuist de formule naar een nieuw continent (Latijns-Amerika, Chili) en binnen een paar jaar moeten er wereldwijd rond de 2.500 toiletwinkels van 2theloo zijn.

De omzet zal dit jaar de 10 miljoen euro naderen, zegt mede-oprichter Almar Holtz. Het aantal werknemers groeide naar 120.

Kalverstraat

Toch is de winkel in de Kalverstraat alweer dicht. Werkt het concept buiten de tankstations dan niet zo goed? De lijst met 2theloo-toiletten in tankstations is veel langer dan die van locaties buiten de snelweg. Holtz: „In de Kalverstraat betaalden we jaarlijks enorm veel huur. Dat verdien je niet terug met een concept als 2theloo.”

Al zijn de marges wel gezonder dan bij andere retailketens, zegt Almar Holtz. „We hoeven bijvoorbeeld geen voorraad te houden.” Maar de vestigingen in winkelstraten zijn weer wel hét uithangbord van het bedrijf. Zonder zou 2theloo precies hetzelfde doen als Sanifair, dat in Duitsland toiletten in tankstations exploiteert. Daarom waagt het bedrijf met een vestiging in Londen een nieuwe poging.

Misschien ligt het ook wel aan Nederland, vraagt Holtz zich af. Een echte shopping mall-cultuur is hier niet, en de afstanden op snelwegen zijn eigenlijk ook te klein.

Holtz: „Nederland, hoe veel ik er ook van houd, is niet hét land voor het concept van 2theloo.”