Internetten is snacken op de smartphone

Hoe ziet ons mediagedrag op tablets en smartphones er precies uit? We besteden vooral tijd aan spelletjes, blijkt uit nieuw onderzoek.

Niet e-mail, Facebook of NU.nl, maar een simpel spelletje over een boerderij. Dat is waar Nederlandse internetgebruikers van achttien jaar en ouder de meeste tijd aan besteden op hun smartphone en tabletcomputer. Zij spelen gemiddeld 10,4 uur per maand (circa 20 minuten per dag) Hay Day van de Finse producent Supercell op hun telefoon. Bezitters van een tablet spelen het boerderijspel zelfs 11,4 uur per maand.

Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek naar (mobiel) internetgebruik in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie verantwoordelijk voor het beheer van .nl-adressen. GfK en SIDN analyseerden onder meer het internetgebruik van 10.000 gebruikers over meerdere apparaten gedurende acht maanden.

De onderzoekers wilden onder meer weten waarin het gebruik van internet op mobiele apparaten verschilt van dat op de pc of laptop. Hun conclusie: pc’s en laptops gaan vooralsnog niet verdwijnen. Mobiele apparaten zijn vooral een aanvulling.

Nederlanders surfen gemiddeld circa 28 uur per maand op de pc. Dat is redelijk stabiel vergeleken met eerdere jaren. Via de smartphone surfen ze 2 uur per maand via de browser (Safari, Chrome) en 18 uur per maand gebruiken ze apps. De tabletcomputer is goed voor 6 uur surfen via de browser en 16 uur apps per maand.

Op mobiele apparaten vertonen gebruikers ‘snackgedrag’: veel korte sessies van nauwelijks één minuut per keer. Op de pc en laptop duurt een sessie een stuk langer, 33 minuten. Ook valt op dat gebruikers op mobiele devices veel vaker websites bezoeken, maar dan minder verschillende sites.

En wat doen zij dan op hun smartphones en tablets? Vooral spelletjes, aldus GfK en SIDN. Tablets als Apple’s iPad, Samsungs Galaxy en de Nexus-serie van HTC zijn voor veel Nederlanders echte spelcomputers. In de top-10 van populairste toepassingen op de tablet zijn de eerste negen toepassingen games als Hay Day, Word Feud en Candy Crush. Op de smartphone is Hay Day ook het populairst, gevolgd door WhatsApp en Facebook.

Ook opvallend: ouderen spelen meer games op hun mobiele apparaten dan jongeren. Mensen van vijftig jaar en ouder gamen 14 uur per maand; 35- tot 49-jarigen zitten op 12,5 uur per maand en 18- tot 34-jarigen gamen 10 uur per maand.

GfK en SIDN weerleggen dat apps straks websites op mobiel gaan vervangen. „Met bijna een miljoen apps in de App Store kun je je nauwelijks meer onderscheiden”, zegt een van de geïnterviewden. Tel daar de hoge ontwikkelkosten bij op en het is volgens de onderzoekers duidelijk waarom bedrijven eerder voor een mobiele website kiezen dan een eigen app.