‘Ik wil op de PAN ons visitekaartje afgeven’

Designverkoper Matthijs Hoveijn uit Waalwijk doet voor het eerst mee aan de PAN. Met 22 werknemers is zijn galerie Morentz meteen een van de grootste kunsthandels op de beurs.

Van de negen debutanten op de 28ste editie van PAN is Morentz uit Waalwijk ongetwijfeld de opvallendste nieuwkomer. Deze verkoper van vintage design, geleid door Matthijs Hoveijn, verslaat in twee opzichten vast alle andere 124 deelnemers aan de kunst- en antiekbeurs. Want wie kan zeggen dat hij 22 werknemers in dienst heeft en over een zaak beschikt met een vloeroppervlak van ruim 6.000 vierkante meter?

De beursorganisatie ging het afgelopen jaar in Waalwijk bij Hoveijn op bezoek. Hoveijn: „Ze waren verbaasd over wat ze zagen en zeiden: ‘Waarom hebben we je nooit eerder gevraagd?’ Eerlijk gezegd had ik dat ook niet onlogisch gevonden. Misschien hebben ze net op tijd bij me aangeklopt.”

Hoveijn (40) is een ondernemer die in het groot denkt. Na een studie bedrijfskunde begon hij elf jaar geleden met de verkoop van oude Gispenstoelen. Zijn oude loodsje in de Amsterdamse Pijp was snel te klein voor zijn grootse plannen. In 2006 huurde Hoveijn de oude schoenfabriek van Van Haren, waar hij niet alleen vanuit heel Europa vintage meubels naartoe haalde, maar hij ook een restauratieatelier en een stoffeerderij begon. Hoveijn: „Samen met de breedte van onze collectie zijn dat de pijlers onder het bedrijf.”

Architecten, stylisten, horecabedrijven en particulieren uit heel Nederland hebben de weg naar Morentz (dat voorheen FabriekNL heette) al gevonden. Een restaurant met 200 vintage Eamesstoelen inrichten? Een advocatenkantoor vol met Deense jarenvijftigfauteuils? Of de interieurs voor de televisieserie In therapie? Hoveijn draait zijn hand niet om voor grote aantallen.

Toch komt 90 procent van zijn omzet uit het buitenland. Vanuit Brabant verstuurt hij oude meubels naar alle werelddelen, soms met containers tegelijk. „Vandaag verkochten we nog een kostbare Braziliaanse tafel aan een verzamelaar in Venezuela. Daar sta ik dan zelf ook weer even van te kijken.”

Op PAN heeft hij een stand van 22 vierkante meter gekregen. Veel te klein, vindt Hoveijn. „Toch heb ik ‘ja’ gezegd. Omzet maken doe je op zo’n beurs dus niet. Ik wil een visitekaartje afgeven, de breedte van ons assortiment laten zien. Als het drie leuke klanten oplevert, is de beurs al geslaagd. Want drie leuke klanten zorgen ieder weer voor drie nieuwe klanten.”

Hij zit te dubben wat hij zal laten zien. „Meubels in de prijsklasse tussen de 10.000 en 20.000 euro, zou dat werken?” Waarschijnlijk presenteert hij vintage stoelen van Martin Eisler, Georg Nelson en Jules Wabbes, een wandkast uit Italië en een paar gezochte designlampen. Hoveijn: „Ik wil laten zien dat ik er ben. Dat ik meer te bieden heb dan de gemiddelde handelaar.”