Uber wil de taximarkt ontwrichten, maar verliest nu vooral sympathie

Een interne app die ‘God View’ heet en waarmee je taxichauffeurs en klanten kunt volgen. Nee, dit is geen grapje. Uber maakt er gebruik van, maar nu ook misbruik. Het is het zoveelste incident, wat het imago van het bedrijf absoluut niet ten goede komt.

Foto ANP / Remko de Waal

Een interne app die ‘God View’ heet en waarmee je taxichauffeurs en klanten kunt volgen. Nee, dit is geen grapje. Uber maakt er gebruik van, maar nu ook misbruik. Het is het zoveelste incident, wat het imago van het bedrijf absoluut niet ten goede komt.

Uber is bezig om in een razend tempo de taximarkt over te nemen. Begonnen in Amerika en inmiddels ook actief in veel grote Europese steden, waaronder Amsterdam. Tot nu toe met veel succes. De waarde van het bedrijf wordt inmiddels geschat op 18 miljard dollar.

De missie van Uber:

Schoppen waar het kan

Het bedrijf doet op een ontwrichtende manier zaken, wat betekent dat het graag de industrie opschudt en de grenzen opzoekt. Een goed voorbeeld hiervan is UberX (UberPop in Nederland) waarmee iedereen zichzelf kan aanbieden als taxichauffeur. In juli schreven Stijn Bronzwaer en Freek Schravesande op NRC Q over de dienst:

“Iedereen met een auto kan via UberX aan betaalde ritten komen. Dit, het idee van een shared economy, symboliseert hét ideaal van Uber: een wereld waarbij het individu maximaal gebruik maakt van wat hij bezit. “Heb je geen baan, maar toch een auto - dan kun je met Uber geld verdienen”, zegt de Nederlandse Uber-directeur Niek van Leeuwen.”

Ze schoppen dus graag om zich heen. En dat levert ze niet altijd positieve berichtgeving op, schrijft The New York Times:

“De snelle groei van het bedrijf zorgt voor veel agressieve berichtgeving van tech-journalisten, wat weer leidt tot agressieve reacties vanuit het bedrijf.”

Ook zijn er met regelmaat rechtszaken. Zo stapt Uber deze week in Nederland naar de rechter om boetes tegen taxichauffeurs ongedaan te maken en werden door een rechter de activiteiten in Duitsland verboden (€).

Journalisten ‘zwartmaken’

Uber is niet altijd het leuke bedrijf dat op een positieve manier de branche probeert te veranderen, blijkt uit diverse berichten. In augustus meldde The Verge dat het bedrijf een grote campagne was gestart tegen Lyft en andere Uber-concurrenten. In Frankrijk kunnen Uber-klanten via de app ‘Avions de Chasse’ mooie vrouwen als chauffeur regelen schreef BuzzFeed in oktober, tot ergernis van hoofdredacteur Sarah Lacy van de PandoDaily die het seksistisch vond en vervolgens opriep om de app te verwijderen.

En dat leidde afgelopen maandagavond (Amerikaanse tijd) tot een verhitte reactie van Uber senior vicepresident Emil Michael. Tijdens een diner, waar ook een BuzzFeed-journalist was uitgenodigd, suggereerde Michael dat Uber best een miljoen dollar zou kunnen inzetten om journalisten zoals Lacy die negatief berichten over het bedrijf zwart te maken.

Niet zo’n handige zet, want de BuzzFeed-journalist publiceerde daar vervolgens over. Wat niet helemaal de bedoeling was van Michael, want het diner was ‘off-the-record’; alleen dat wist de journalist niet. Uber-ceo Travis Kalanick reageerde snel met excuses (Michael zelf ook).

Twitter avatar travisk travis kalanick 1/ Emil’s comments at the recent dinner party were terrible and do not represent the company.
Twitter avatar travisk travis kalanick 2/ His remarks showed a lack of leadership, a lack of humanity, and a departure from our values and ideals
Twitter avatar travisk travis kalanick 3/ His duties here at Uber do not involve communications strategy or plans and are not representative in any way of the company approach

Maar hij wilde Michael niet ontslaan: “Ik geloof in een tweede kans”.

Twitter avatar travisk travis kalanick 12/ I believe that folks who make mistakes can learn from them – myself included.

Overigens is het volgens acteur én Uber-investeerder Ashton Kutcher helemaal niet zo erg om journalisten te volgen.

‘Ik was je aan het volgen’

Alsof dat alles nog niet genoeg was, raakte het bedrijf vandaag opnieuw in opspraak. BuzzFeed-journalist Johana Bhuiyan gebruikte eerder deze week het taxibedrijf. Ze had een afspraak met Josh Mohrer, de manager van het Uber-kantoor in New York. Bij aankomst stond Mohrer op haar te wachten en zei hij: “Ik was je aan het volgen”. Wijzend naar zijn iPhone. Via de app ‘God View’ dus.

En dat gaat recht in tegen de net daarvoor opgestelde privacyverklaring van het bedrijf. Uber heeft al aangekondigd dat het het incident gaat onderzoeken. Maar of dat nog helpt om het imago op te poetsen, dat is maar de vraag. Toevalligerwijs kreeg Business Insider vandaag wel een interne presentatie in handen waaruit moet blijken dat ze echt niet zo gemeen zijn. Of nou ja, ‘toevallig’?