Tussen Ahold en bol.com is het dik aan: 60 miljoen aan investeringen

Beeld ANP

Als Daniel Ropers tijdens zijn presentatie zegt dat time management niet zijn sterkste kant is – de jonge baas van bol.com staat erom bekend dat hij nogal veel praat – klinkt vanaf de eerste rij een bulderende lach. Het is Dick Boer, de topman van Ahold. Het supermarktconcern is sinds 2012 de eigenaar van bol.com. Als de twee later op de dag allebei op het podium staan en Boer breed lachend een plaagstoot uitdeelt aan Ropers, kijkt die laatste hem stralend aan. Met de chemie tussen die twee zit het wel goed.

En geef de heren eens ongelijk. Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland die destijds voor 350 miljoen euro door Ahold werd overgenomen, is het snelst groeiende onderdeel binnen het concern. Bol.com is intussen goed voor een jaaromzet van 680 miljoen euro en groeit met meer dan 20 procent per jaar. Boer kan tevreden zijn met zijn aankoop.

Flinke investeringen

Andersom kan bol.com-oprichter en directeur Ropers in zijn nopjes zijn met Ahold; dankzij de grootgrutter is het internetbedrijf de afgelopen jaren harder gegroeid dan ooit tevoren. Er is flink geïnvesteerd in zaken als technologische ontwikkeling en assortimentsuitbreiding.

En de komende jaren steekt Ahold nog eens tientallen miljoenen in bol.com, zo maakt het bedrijf bekend op een tweedaagse bijeenkomst over de onlinestrategie voor pers en analisten.

Ahold (omzet 32,6 miljard euro, 222.000 werknemers) wil zijn onlineverkopen de komende drie jaar fors verhogen. De omzet van zowel bol.com als de boodschappenbezorgdiensten ah.nl, van Albert Heijn, en het Amerikaanse Peapod zal dit jaar uitkomen op 1,4 miljard euro. Dat moet over drie jaar bijna verdubbeld zijn, tot 2,5 miljard euro.

Het is voor het eerst dat Ahold inzage geeft in de financiële resultaten van zijn verschillende online activiteiten. Bol.com is binnen de onlinetak van Ahold de grootste speler. De webwinkel trekt dagelijks 800.000 bezoekers en verwerkt gemiddeld 70.000 bestellingen per dag. Peapod en ah.nl realiseren jaarlijks een omzet van respectievelijk 470 en 240 miljoen euro.

Omzet is belangrijker dan winst

In bol.com wordt de komende jaren 60 miljoen euro geïnvesteerd. Hierdoor zal de winst van Ahold als geheel iets afnemen, zei financieel directeur Jeff Carr gisteren. Voorlopig is omzet belangrijker dan winstgevendheid, zo legde hij uit. Bol.com is nu marktleider in Nederland, maar als het zijn concurrentie voor wil blijven, dan moet Ahold investeren en genoegen nemen met lagere winsten.

Want hoe zit het met Amazon?

Zolang bol.com zo hard blijft groeien, is dat geen probleem, aldus Carr. Desgevraagd zei hij dat Ahold geen beursgang overweegt voor bol.com.

De investeringen zijn onder meer bedoeld voor marketing en het verbeteren van de diensten. Zo kondigde Ropers aan dat hij in samenwerking met de Albert Heijn-winkels een variant op ‘same day delivery’ wil invoeren: klanten bestellen een artikel en kunnen het enkele uren later ophalen bij een afhaalpunt bij AH.

Lees ook het interview met Daniël Ropers: Op zijn 26e bedacht hij bol.com