Tien jaar knallen met Killzone, de grootste Nederlandse mediaproductie ooit

Beeld Killzone - Victor Zuylen

Schietspel Killzone bestaat tien jaar. De zesdelige serie van Guerrilla Games is de grootste Nederlandse mediaproductie ooit en trekt miljoenen spelers. Hoe doet Guerrilla, met 230 werknemers de grootste en bekendste gamestudio, dat?

Guerrilla loopt technologisch voorop

Hoewel Killzone onder gamers niet de status heeft van het populaire Call of Duty of Grand Theft Auto, speelt de titel in de hoogste divisie mee. Sinds 2004 kwamen zes Killzone-games uit voor drie gameconsoles en twee handcomputer-systemen. Guerrilla werd opgenomen in de invloedrijke groep van Sony’s gamestudio’s.

In de winter van 2013 verwachtten gamers nieuws over een nieuwe generatie gameconsoles. Sony presenteerde op 20 februari als eerste in New York de Playstation4. Verschillende gamestudio’s beloofden nieuwe games, iedereen liet gelikte video’s zien. Maar Guerrilla’s directeur Hermen Hulst en game director Steven ter Heide stapten het podium op en kondigden een nieuwe Killzone-titel aan, om vervolgens hun game live te spelen. Met Killzone: Shadow Fall bewees Guerrilla dat de studio technologisch vooroploopt.

Al was Sony er begin 2013 nog behoorlijk zenuwachtig over. Hulst:

“We bouwden een game voor een console die nog helemaal niet klaar was, op basis van blauwdrukken en projecties. Toen het tijd was voor de aankondiging in New York waren we nog steeds de enige met een enigszins stabiele game, iets dat live te spelen was. Het zweet stond ons letterlijk op de rug: voor het oog van de gamewereld wil je niet dat je spelletje hapert.”

Drie miljoen ingeschreven spelers

Ondanks de glorieuze presentatie werd Shadow Fall in de gamepers minder enthousiast ontvangen dan gehoopt – het gemiddelde cijfer van alle recensies kwam niet hoger dan een 7,3. Stukken lager dan de 9,2 die Killzone2 scoorde en de 8,4 van Killzone3.

Verkoopcijfers geeft Sony niet. Recent werd wel bekend dat in Shadow Fall drie miljoen ingeschreven spelers zijn – een kwart van alle Playstation4-bezitters. Het enige wapenfeit vormen dus de spelers en het feit dat Killzone tien jaar lang overeind bleef.

Tien jaar overleven door aanpassen

Dat is niet makkelijk. De technologie achter consolegames verandert in hoog tempo, net als de verdienmodellen. Paste Killzone1 in 2004 nog op twee datatapes in een schoenendoos, Shadow Fall telt honderd maal zoveel digitale informatie. Consolegames veranderden van product (een cd-rom in een doosje) naar een product-plus-service, omdat gamers dagelijks online tegen elkaar willen spelen. Het was die servicekant die het bedrijf hoofdbrekens bezorgde. Hulst:

“Het onderhouden en updaten van het spel, de communicatie met de spelers, het aanbieden van nieuwe online content. Je studio slaapt nooit, staat altijd ‘aan’.”

Sinds een paar jaar is ‘mobiel gamen’ ook sterk in opkomst. Vooralsnog maakt Guerrilla zich daar weinig zorgen over. De mobiele trend heeft nieuwe spelers opgeleverd die wellicht interesse krijgen in een console-spel. En het bedrijf heeft goed gekeken naar de sterke kanten van mobiel gamen, zegt uitvoerend producent Angie Smets. Zo laden console-spellen nu sneller dan voorheen.

De toekomst zonder Killzone

Killzone: Shadow Fall is voorlopig de laatste Killzone-game. De volgende tien jaar wil Guerrilla Games onder meer uitbreidingen en vernieuwingen maken voor Shadow Fall. Hulst:

“Dat gaat nog wel een tijdje door. Daarnaast hebben we aangekondigd dat we met een nieuw spel bezig zijn, waarover ik niets anders kan zeggen dan dat het ons erg enthousiast maakt eraan te werken.”