Stap over, eis korting - doe in ieder geval íets

Foto iStock

Wie elk jaar overstapt naar een nieuwe leverancier, kan het meest besparen op zijn energierekening -volgens sommige vergelijkingssites wel 200 tot 300 euro per jaar. Toch doet lang niet iedereen dat.

Volgens nieuwe cijfers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is tussen juli 2013 en juli 2014 slechts 12,7 procent van alle consumenten overgestapt naar een andere leverancier. 0,1 Procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vergeleken met de rest van Europa is dat trouwens nog aan de hoge kant:

Over de afgelopen tien jaar bekeken, ondernam ruim eenderde van de Nederlanders tot nu toe geen actie om de goedkoopste leverancier te vinden:

Waarom zou je overstappen?

Sommige leveranciers bieden een welkomstpremie. Energiedirect geeft nieuwkomers bij een jaarcontract bijvoorbeeld een premie van 198 euro. Maar: die geldt slechts voor een jaar. Als je opnieuw een premie wil, moet je weer op zoek naar een andere leverancier.

Essent, Nuon en Eneco bezitten samen 80 procent van de energiemarkt. Het voordeel zit vooral bij de kleinere spelers, de andere 20 procent, die hun marktaandeel willen vergroten. Die lokken hun nieuwe klanten met forse premies en soms zelfs met iPhones of iPads, al moet je met die aanbiedingen oppassen - die worden gewoon verrekend in hogere tarieven. Bij de drie grote spelers is een huishouden per jaar gemiddeld 2.068 euro kwijt voor gas en stroom.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier is de afgelopen jaren erg gemakkelijk geworden: je hoeft je alleen maar te melden bij de nieuwe leverancier en die handelt de zaak verder af. Consumenten met contracten voor onbepaalde tijd – en dat zijn nog altijd verreweg de meesten – kunnen op elk gewenst moment overstappen.

Consumenten met tijdsgebonden contracten kunnen vanaf ongeveer twee maanden voor het einde van het contract laten weten dat ze willen overstappen, waarbij de nieuwe energieleverancier het oude contract automatisch opzegt en het nieuwe laat ingaan zodra het oude afloopt. Dankzij een centraal overstapregister kun je nooit meer met twee energiecontracten tegelijk opgescheept zitten. Een jaarcontract wordt bovendien niet meer automatisch verlengd met een extra jaar – einde contract is einde contract.

Waarom zou je blijven?

Essent en Nuon zijn recentelijk begonnen met het belonen van bestaande klanten. Essent biedt een product (‘ZekerDalen’) waarbij klanten die ten minste vijf jaar blijven 10 procent op hun stroomtarief besparen. Nuon biedt zijn klanten zelfs uitzicht op 25 procent korting met ‘BlijvenLoont’.

Aantrekkelijke aanbiedingen, maar je moet wel de kleine lettertjes lezen. In beide gevallen gaat het uitsluitend om de stroomprijs en niet om het gas - dat het grootste deel van de leveringskosten bepaalt. Bovendien profiteren de slapende klanten – en dat zijn de meesten – niet automatisch van deze nieuwe aanbiedingen. Ze moeten zich zelf aanmelden.

En dan nog – laten de vergelijkingsites zien – ben je als het om het geld gaat, honderden euro’s voordeliger uit bij overstappen. Maar, zegt Anita Vegter van de ACM, dat is vaak niet de belangrijkste overweging. Veel consumenten blijven bij hun oude contract omdat ze weten wat ze hebben, en niet wat ze krijgen.

“Ze denken dat ze bij een nieuwe leverancier slechter af zijn.”

Meer info vind je in de Overstapspecial van NRC Handelsblad