Online verwacht Ahold enorme groei

Ahold presenteerde de afgelopen dagen zijn onlinestrategie voor de komende jaren. De omzet moet vrijwel verdubbelen: van 1,4 miljard naar 2,5 miljard euro.

Als Daniel Ropers tijdens zijn presentatie zegt dat tijdmanagement niet zijn sterkste kant is klinkt vanaf de eerste rij een bulderende lach. Het is Dick Boer, de topman van Ahold. Het supermarktconcern is sinds 2012 de eigenaar van bol.com, waarvan Daniel Ropers directeur is. Als de twee later op de dag allebei op het podium staan blijkt het wel goed te zitten tussen hen.

Daar is ook alle reden toe. Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland die Ahold destijds voor 350 miljoen euro heeft overgenomen, is het snelst groeiende onderdeel binnen het concern. Bol.com is goed voor een jaaromzet van 680 miljoen euro en groeit met meer dan 20 procent per jaar. Boer kan tevreden zijn met zijn aankoop.

Meer investeren, minder winst

Andersom kan bol.com-oprichter Ropers tevreden zijn met Ahold; dankzij het supermarktconcern is bol.com de afgelopen jaren harder gegroeid dan ooit tevoren. Er is flink geïnvesteerd in onder meer technologie en uitbreiding van het assortiment. De komende jaren steekt Ahold nog eens tientallen miljoenen in bol.com, meldde het concern op een tweedaagse bijeenkomst over de onlinestrategie voor pers en analisten.

Ahold (omzet 32,6 miljard euro, 222.000 werknemers) wil zijn verkoop via internet de komende drie jaar fors verhogen. De omzet van zowel bol.com als de boodschappenbezorgdiensten ah.nl, marktleider Albert Heijn en het Amerikaanse Peapod zal dit jaar uitkomen op 1,4 miljard euro. Dat moet over drie jaar bijna verdubbeld zijn tot 2,5 miljard euro.

Het is voor het eerst dat Ahold inzage geeft in de financiële resultaten van zijn verschillende online-activiteiten. Bol.com is daarvan de grootste speler, met 680 miljoen euro. De webwinkel trekt dagelijks 800.000 bezoekers en verwerkt gemiddeld 70.000 bestellingen per dag. Onlinesupermarkt Peapod en ah.nl realiseren jaarlijks een omzet van respectievelijk 470 en 240 miljoen euro. AH is de enige supermarkt in Nederland met een landelijke onlinebesteldienst. AH heeft verder 29 afhaalpunten, waar klanten hun bestellingen ophalen. Concurrent Jumbo is daar ook net mee begonnen, zij het op kleine schaal.

Nieuwe distributiecentra

In bol.com wordt de komende jaren 60 miljoen euro geïnvesteerd. Hierdoor zal de winst van Ahold als geheel iets afnemen, zei financieel directeur Jeff Carr gisteren. Voorlopig is omzet belangrijker dan winstgevendheid, zei hij. Bol.com is marktleider, maar als het de concurrentie voor wil blijven, moet Ahold investeren en genoegen nemen met lagere winsten. Zolang bol.com zo hard blijft groeien, is dat geen probleem, aldus Carr. Desgevraagd zei hij dat Ahold geen beursgang overweegt voor bol.com.

De investeringen zijn onder andere bedoeld voor marketing en het verbeteren van de diensten. Zo kondigde Ropers aan dat hij in samenwerking met de Albert Heijn-winkels een variant op ‘same day delivery’ wil invoeren: klanten kunnen een ebstelling enkele uren later ophalen bij een afhaalpunt bij AH.

Ook van Peapod heeft Ahold de komende jaren hoge verwachtingen. In de boodschappenbezorgdienst, die in 1989 is opgericht, is de afgelopen jaren al 60 miljoen dollar (48 miljoen euro) geïnvesteerd. Met dat geld zijn onder meer nieuwe distributiecentra gebouwd, zoals in New Jersey.

Hierdoor kan Peapod zijn diensten uitbreiden naar een groter deel van de Verenigde Staten en zou het bedrijf harder moeten kunnen groeien dan de 11 procent van de afgelopen jaren. Ahold ziet veel ruimte voor groei, aangezien Peapod op dit moment een marktaandeel van slechts 0,5 procent heeft.

Klanten bij Peapod blijken gemiddeld eens per drie weken online boodschappen te bestellen. Zij geven dan zo’n 160 dollar uit. In Nederland ligt de waarde van de op ah.nl bestelde boodschappenlijstjes gemiddeld hoger, op 139 euro. Volgens het supermarktconcern zegt dat niet per definitie iets over de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders. In Nederland maken simpelweg meer bedrijven gebruik van de bezorgdienst – en zij bestellen nu eenmaal meer dan een doorsneehuishouden.