Moet je nodig? 2theloo verdient er geld aan, al is Nederland eigenlijk te klein

Foto ANP

Ook in Parijs kan je binnenkort chic plassen en poepen. Het Nederlandse 2theloo heeft elf wc-winkels in de Franse hoofdstad gekocht, bij bekende plekken als de Eiffeltoren, het Louvre en de Champs-Elysees. Goed nieuws, op Wereld Toiletdag (slogan: “Let’s give a shit!”).

De overname van het Franse PointWC past in de snelle groei van 2theloo (zeg: toedeloe). In een paar jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een internationale wc-winkelketen.

Wc-winkels? Ja. 2theloo verkoopt wc-bezoeken. Voor vijftig cent tot een euro kan je bij de winkels van het bedrijf naar de wc. Die wc’s zijn over het algemeen netter en schoner dan het gemiddelde horecatoilet en zijn voorzien van fotowanden, strakke wasbakken en automatische zeepbakjes. Het geld dat je betaalt voor het toilet is in te zetten als korting op artikelen die ook bij 2theloo te koop zijn, zoals tampons, waterflesjes en knuffelbeertjes.

Zo werkt dat:

Succes bij tankstations

In 2011 opende de eerste vestiging in de Kalverstraat - want het idee voor de toiletwinkels ontstond ooit ook in een winkelstraat. Op zijn website schrijft het bedrijf:

“Je kent het wel. Je bent onderweg en zoekt een schone wc. Vaak nog niet zo eenvoudig!”

Maar de deal die het bedrijf écht groot maakte, kwam van buiten de winkelstraat. In 2012 kreeg het van Shell de opdracht over de hele wereld wc’s te openen bij tankstations van het oliebedrijf, volgens hetzelfde concept. In Nederland zijn er al zo’n vijftig langs de snelweg te vinden, en ook in Hongarije, Polen, Duitsland en Oostenrijk staan inmiddels toiletten van 2theloo. Volgend jaar verhuist de formule naar een nieuw continent (Latijns-Amerika, Chili) en binnen een paar jaar moeten er wereldwijd rond de 2.500 geopend zijn.

De omzet van dit jaar nadert de 10 miljoen, zegt mede-oprichter Almar Holtz. Het aantal werknemers groeide naar 120.

Maar de vestiging in de Kalverstraat is alweer dicht

Toch is de winkel in de Kalverstraat alweer dicht. Werkt het concept buiten de tankstations dan niet zo goed? De lijst met 2theloo-toiletten in tankstations is veel langer dan die van locaties buiten de snelweg. Holtz:

“In de Kalverstraat betaalden we jaarlijks enorm veel huur. Dat verdien je niet terug met een concept als 2theloo.”

Al zijn de marges wel gezonder dan bij andere retailketens, zegt Holtz. “We hoeven bijvoorbeeld geen voorraad te houden.” Maar de vestigingen in winkelstraten zijn weer wel hét uithangbord van het bedrijf. Zonder zou 2theloo precies hetzelfde doen als Sanifair, dat in Duitsland toiletten in tankstations exploiteert. Daarom waagt het bedrijf met een vestiging in Londen een nieuwe poging.

Misschien ligt het ook wel aan Nederland, vraagt Holtz zich af. Een echte shoppingmall-cultuur is er niet, en de afstanden op snelwegen zijn eigenlijk ook te klein.

“Nederland, hoe veel ik er ook van houd, is niet hét land voor het concept van 2theloo.”