Een groot cannabismerk lanceren doe je met Bob Marley natuurlijk

Een portret van Bob Marley naast een menu van marihuanaproducten op een medische marihuanabeurs in Los Angeles. Foto Reuters / David McNew

Marley Natural gaat het heten en het moet het grootste cannabismerk worden in een snelgroeiende wereldmarkt. Om snel marktaandeel te veroveren heeft investeringsmaatschappij Privateer Holdings uit Seattle een deal gesloten met de erven van cannabisliefhebber Bob Marley.

The Financial Times meldt vandaag dat Privateer Holdings een graantje wil meepikken van de groeiende cannabismarkt in de Verenigde Staten waar nu jaarlijks een omzet van 2,6 miljard dollar wordt gedraaid.

Cannabis op veel plekken legaal

In meerdere Amerikaanse staten is cannabis tegenwoordig legaal voor recreatief of medicinaal gebruik. In Canada is een landelijk systeem voor medicinale marihuana en ook in Uruguay is wiet legaal.

In een poging het eerste grote wereldmerk in de sector te worden zocht Privateer Holdings een wereldberoemde ambassadeur, Bob Marley was de ideale kandidaat. Zelfs na zijn dood worden er miljoenen verdiend met zijn naam.

Als Rastafari zag Marley het gebruik van cannabis als een sacrament, in het geloof is het roken van marihuana een spiritueel ritueel.

Marley Natural wil 72 miljoen euro startkapitaal

De Amerikaanse investeringsmaatschappij achter Marley Natural wil 72 miljoen dollar startkapitaal ophalen. Het gaat samenwerken met Leafly en de Canadese producent Tilray. Ondernemers achter tijdschrift The High Times en ook de oprichter van spelletjessite Zynga willen zich op de cannabismarkt gaan storten.

Marley Natural wil naast cannabis ook accessoires en producten als lippenbalsem gaan verkopen. Het is de bedoeling dat Marley Natural op termijn ook in Nederland te koop is.