De nietszeggende toevoeging van Uber en Spotify

Beeld NRC Q

Hoeveel is hip maal hip? Oftewel, wat krijg je als twee succesvolle webdiensten gaan samenwerken? Uber (geschatte waarde ruim 18 miljard dollar) drijft de taxibranche tot wanhoop en Spotify (8 miljard dollar) zet de muziekindustrie op zijn kop. Deze week stuurden ze een uitnodiging rond voor een gesprek met de twee oprichters.

Twitter avatar MarshallOsborne Marshall Osborne Two fantastic CEOs coming together. @travisk @eldsjal. #UberSpotify http://t.co/KnqL8tdK6C

Vanuit New York hielden Daniel Ek van Spotify en Travis Kalanick van Uber een praatje waarin ze meldden – tromgeroffel… – dat Uberklanten met een Spotifyabonnement hun eigen muziek kunnen afspelen in een taxi. Toch knap dat twee van die marktverstorende bedrijven zo’n nietszeggende toevoeging als Groot Nieuws presenteren. Je gebruikt toch een koptelefoon als je muziek wilt luisteren in een taxi?

Mijn muzikale wansmaak

Ik ben fan van beide bedrijven. Uber is gebruiksvriendelijk en drukt de reiskosten; Spotify heeft de cd’s en iTunes uit mijn huis verdrongen. Ik luister Spotify in de auto, via een bluetooth radio van 100 euro. Maar ik ben niet van plan een wildvreemde, onderbetaalde en onderverzekerde taxichauffeur ook nog mijn muzikale wansmaak op te leggen. Die is niet hip: Airbourne – de Australische rockers die de afwezigheid van AC/DC in Spotify capabel opvullen.

Spotify heeft grotere problemen dan de achterbank van de taxi. Er is concurrentie van Deezer, Sony, Amazon, Apple (kocht Beats Music om dat naar elke iPhone te ‘pushen’) en de grootste bedreiging moet nog komen: Music Key, de videodienst die YouTube afgelopen week aankondigde. YouTube, onderdeel van Google, telt 1 miljard bezoekers per maand. Als een fractie daarvan zou betalen voor muziekabonnement Google Play Music met gratis videoclips, dan is Spotify (met 12,5 miljoen betalende klanten de grootste muziekdienst) in één klap gepasseerd.

Het zou zonde zijn als het Europese bedrijf dat de muziekindustrie moderniseert door een Amerikaanse moloch wordt weggevaagd. Luister hierbij de Eurovisie-tune.

Swift vs Spotify

Nog een teleurstelling: onlangs trok de Amerikaanse zangeres Taylor Swift haar repertoire terug omdat ze te weinig met Spotify verdient. De muziekdienst zou haar cd-verkopen ondermijnen – Swift was een van de zeldzame artiesten die in één week meer dan een miljoen albums verkocht.

Daniel Ek reageerde: Swift kon dit jaar een check van 6 miljoen dollar van Spotify verwachten en volgens Ek was niet Spotify, maar piraterij de grootste bedreiging is voor haar portemonnee met countrystiksels. Het freemium model zorgt ervoor dat gratis Spotify-gebruikers overstappen naar de premium-dienst. Er zijn nu veel jonge Spotifygebruikers die 120 euro per jaar betalen voor muziek – terwijl ze prima weten waar ze liedjes gratis kunnen downloaden.

Spotify moet opboksen tegen concurrentie, wispelturige topartiesten te vriend houden én klanten winnen. Een loze samenwerking met Uber zet daarbij geen zoden aan de dijk. Wat wel helpt: Spotify wil podcasts ondersteunen – daarmee wordt het nog meer een radiovervanger.

Opluchting voor mevrouw Hijink

Ik heb ook net opgewaardeerd naar het nieuwe Spotify Family abonnement. Zo kun je met twee mensen onbeperkt muziek streamen. 180 euro per jaar, zodat - behalve de taxichauffeur - ook mevrouw Hijink niet meer lastig gevallen wordt met mijn Airbourne-playlist.

Van die 180 euro gaat geen cent naar Taylor Swift. Nou, daar valt mee te leven.