Burlesque in Dardenne-stijl

Is het een wereld die voorgoed voorbij is? In Tournée portretteerde acteur/regisseur Mathieu Amalric vier jaar geleden al het getob en gesjacher van een burlesque-gezelschap om het hoofd boven water te houden.

Party Girl, de eerste lange speelfilm van drie jonge Franse regisseurs, zoomt in op de zestigjarige nachtclubdanseres Angélique, in het echte leven moeder van een van hen, die in de film een min of meer gefictionaliseerde versie van zichzelf speelt. In semidocumentaire stijl volgen we haar pogingen om af te kicken van de erotische droomwereld waarin ze ooit een ster was, en haar hoop om zich getrouwd en wel in de wereld van het daglicht te kunnen settelen.

Het realisme van de film, met het mistroostige Franse Lotharingen als decor, botst hard op de schijnwereld van de nacht. Het is niet alleen haar leeftijd die Angélique doet omzien naar een ander bestaan. Het nachtleven is meedogenlozer geworden, seks geen verleiding meer maar handelswaar. Dat is niet alleen maar nostalgie. De makers sparen hun hoofdpersoon niet, maar zoon Samuel Theis ontziet ook zichzelf niet. Het resultaat is een beetje autotherapie en een beetje een variant op het werk van de gebroeders Dardenne.