90 euro voor een overstap

Achter vergelijkingssites in de telecomsector schuilt een slimme advertentiemarkt.

Door Marc Hijink

Illustraties Daniel Roozendaal

Vergelijkingssites verdienen geld aan elke overstapper. Met name in de telecombranche worden flinke commissies betaald. Websites maken gebruik van zogeheten affiliate-marketingnetwerken die bemiddelen tussen adverteerders (providers of webwinkels) en publishers, de sites die de klanten leveren. Bij losse producten gaat het vaak om een commissie van 3 tot 7 procent van het aankoopbedrag, in de telecomsector is een vaste vergoeding van een paar tientjes gebruikelijk.

Bij mobiele telefonie gaat het om 30 tot 40 euro: de beloning loopt op als de klant een duurder abonnement afneemt, bijvoorbeeld inclusief telefoon. Een tweejaarlijks contract levert meer op dan een contract van een jaar.

Het meest lucratief is het aanleveren van nieuwe breedbandklanten. KPN betaalt een commissie van 90 euro aan websites die klanten laten overstappen naar het Alles-in-1 pakket. Vodafone biedt 75 euro per geslaagde transactie, Online.nl betaalt 80 euro.

Affiliate-marketingnetwerken bouwen zelf ook vergelijkingstechnologie die kleinere websites kunnen overnemen. Zo breiden ze het bereik van de advertenties uit. Het principe blijft hetzelfde: no cure, no pay. De adverteerder betaalt alleen als er een transactie tot stand komt.

Kunnen prijsvergelijkers wel objectief advies bieden als de commissies verschillen? Bellen.com, dat de resultaten voor deze vergelijking leverde, toont ook aanbieders die geen commissie betalen. Mark Wierenga van Bellen.com: „Onze onafhankelijkheid is ons bestaansrecht. Er zijn providers die een eurootje van de consumentenprijs afhalen om net een stapje hoger op onze ranglijst te komen. En daar profiteer je als klant alleen maar van.”