Lukt het Toyota om de ‘toekomst’ te verkopen zonder tankstations?

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nu de allereerste auto met een brandstofcel klaar is voor massaproductie, moet een Toyota manier vinden om het ding te verkopen. Volgens The Wall Street Journal zal de Japanse autofabrikant erg zijn best moeten doen.

De Mirai oftwel ‘toekomst’ rijdt op waterstof. Een chemische reactie met zuurstof levert de energie op voor de auto. Het probleem is alleen dat er in Japan, de eerste markt voor Toyota, maar weinig brandstofstations zijn om waterstof te tanken. De Mirai kan zo vroeg als december geleverd worden, maar er zijn nog maar twee tankpunten in het hele land. Er zijn nog ruim 43 in aanbouw op dit moment.

Om de brandstofcelauto aantrekkelijk te maken, ontwikkelt Toyota een app om de (nog niet bestaande) oplaadpunten te vinden. Daarnaast deelt de Japanse regering subsidies uit op de aanschaf van het voertuig. Maar of dat de auto van zo’n 50 duizend euro zonder tankmogelijkheden aantrekkelijk maakt? De Japanse consument gaat het laten merken de komende maanden.

Japans handelshuis mag bouwen in India

Sojitz heeft een grote order binnengesleept van de Indiase regering, schrijft Asia Nikkei Review. Het Japanse handelshuis krijgt 50 miljard yen (340 miljoen dollar) om de elektronische apparatuur te verzorgen voor een vrachtspoorlijn tussen Delhi en Mumbai.

Deze aanbesteding is een duidelijk geval van quid pro quo: in ruil voor deze order krijgt India een lening van de Japanse regering. Sojitz begint dit fiscale jaar nog met de bouw van 16 transformatorhuisjes langs het 915 kilometer lange spoor.

De Japanse en Indiase regering hebben beide belangen om de handelsinfrastructuur in de regio te verbeteren; hierdoor kunnen onderdelen van auto- en elektronicafabrikanten sneller vervoerd worden. Japan wil graag auto’s afzetten in India, maar vooral ook betere toegang tot zeldzame aardmetalen. India wil de regio rond de spoorlijn ontwikkelen tot een motor van de binnenlandse economie.

Cosmeticabedrijf moet herstellen van Occupy

Sa Sa International Holdings heeft een moeilijk jaar achter de rug, schrijft de South China Morning Post. De verkopen van de cosmeticagigant in Hong Kong en Macau liepen 2,4 procent over heel 2014 terug, in de afgelopen zes maanden zelfs 6,9 procent.

De boosdoener? Volgens Simon Kwok Siu-Ming is deze krimp te wijten aan de Occupy-beweging die - nog steeds - huishoudt in Hong Kong. Maar de CEO van Sa Sa verwacht dat de consumenten snel weer terug zullen komen bij de cosmeticagigant. Dat moet ook wel, de winst van de afgelopen zes maande kelderde ten opzichte van vorig jaar met 4,9 procent naar 339,8 miljoen Hong Kong dollar (ongeveer 36 miljoen euro).