Wat schrijven andere media vandaag?

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Hema-worst, Hema-sokken en -tablets

De Hema komt na vakanties, verzekeringen en notarisdiensten nu ook met eigen smartphones en tablets, meldt de Volkskrant. En waarom ook niet? Nu de meeste telefoons Android als besturingsysteem hebben, is “het verkopen van deze apparaten is nu net zo eenvoudig als een broodrooster”, zegt Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper. Of Hema-worst natuurlijk.

De verkoop van de smartphones en tablets moet het kwakkelende Hema weer op de rails krijgen, schrijft de krant. De apparaten van het Chinese merk Zopo zullen zo goedkoop als 100 tot 125 euro kosten. Veel vertrouwen hebben experts zoals Wout Funnekotter van Tweakers niet meteen in de kwaliteit van de Hema-telefoons en tablets, maar ook zij geven toe dat goedkope apparaten niet onder hoeven te doen voor A-merken. De vraag is alleen of consumenten voortaan liever bellen en Angry Birds spelen met een Zopo of met een iPhone of Samsung.

De uitzendbranche moet op de schop

Vergis je niet, de goede oude tijden van de uitzendbranche komen “nooit meer terug”. Dat zegt Johan Doornenbal vanochtend in de Financiële Telegraaf. De Luba-topman prikt de bubbel door dat uitzendwerk weer terug is van weggeweest.

Het afgelopen jaar trok de uitzendbranche weer een beetje bij, maar Doornenbal geeft het hooguit twee jaar voordat het weer slechter wordt. Daarom moeten er grote veranderingen komen in de markt voor uitzendondernemers, zegt hij in de krant. Doornenbal:

“Vrijwel alle grote uitzendconcerns doen al vijftig jaar hetzelfde. In hoofdzaak komt dat neer op vacatures ophalen bij de klant. Op vacatures jagen, zit diep in onze genen. Onze consulenten komen bij opdrachtgevers steevast met vijf producten in hun tas. Naast uitzenden zijn dat detacheren, payrollen, werving & selectie en inhouse dienstverlening. Daardoor denkt onze branche nog te veel in producten, in plaats van dat we werkelijk luisteren naar wat de klant nodig heeft.”

Doornenbal denkt daarom aan veel meer gedecentraliseerde uitzendbureau’s - bijvoorbeeld op bedrijventerreinen - waar bedrijven als Luba zich op microniveau kunnen richten op het oplossen van personeelsbezetting.

Ondernemers trekken aan de bel vanwege derivaten

Volgens de Telegraaf heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) tot september al zo’n 399 klachten binnen gekregen van mkb-ondernemers die last ondervinden van rentederivaten.

Dat baseert de krant op een brief van Jeroen Dijsselbloem aan de Kamer. De minister van Financiën gaf banken de opdracht om hun derivatenportefeuilles te onderzoeken om te kijken of zij hun klanten, in dit geval mkb-ondernemers, goed genoeg hebben geadviseerd over de derivaten. Afgelopen zomer bleken banken ingewikkelde financiële derivaten (wiki) verkocht te hebben om hun balans rond te krijgen.

Ondernemers die deelnamen aan deze verkoop blijken nu in de knoop te komen, waardoor er vragen worden gesteld over de informatieverlening van banken aan hun klanten. Als die niet op orde blijkt te zijn moeten banken volgens Dijsselbloem met een oplossing komen voor de getroffen mkb-ondernemers.