Samsung ziet toekomst in het ‘internet der dingen’

People walk on a street at Tokyo's business district October 17, 2014. Japanese business confidence slipped to the lowest in 1-1/2 years in October and it is seen struggling to rebound, a Reuters poll showed, a further sign Tokyo may be forced to offer fresh policy support to recharge an economy ailing from a sales tax hike. REUTERS/Yuya Shino (JAPAN - Tags: BUSINESS)

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Samsung zet volgens de South Morning China Post groots in op het ‘internet der dingen’. De winst door de verkoop van telefoons en tablets slinkt langzaam, daarom volgt het bedrijf nu onder andere Apple en Google op zoek naar de volgende technologische hit.

Het internet der dingen is de verzamelnaam voor een internet waar alle apparaten met elkaar zullen verbonden zijn: of dat nu smartphones, ovens of de thermostaten thuis zijn. Naar verwachting zal er in 2020 meer dan 7,1 biljoen Amerikaanse dollar te verdienen zijn in deze nieuwe technologiesector. Volgens de Chinese zakenkrant heeft Samsung een groot voordeel op concurrenten vanwege de sterke positie op de hardwaremarkt ten opzichte van Google of Apple, maar zal het mogelijk op het gebied van software op zoek moeten gaan naar partners voor het ‘internet der dingen’.

Japanse cartoonfiguren verhuizen naar Zuid-Korea

Bandai gaat na het succes van hun videospel Youkai Watch. De rest van de franchise - onder andere het daar op gebaseerde speelgoed - voor het eerst buiten Japan verkopen. Zuid-Korea is als eerste aan de beurt voor de invasie van de kleurige monsters, schrijft Asia Nikkei Review.

Net als andere grote successen op de spelcomputers van Nintendo zoals Pokémon is Youkai Watch een merk dat tegelijkertijd op vele verschillende mediaplatforms verscheen. In 2013 werd het onder andere als spel, televisieserie en interactief speelgoed uitgebracht voor het Japanse publiek.

Beelden van Youkai Watch:
http://youtu.be/N79e5o0Lynk

Nu is Zuid-Korea dus aan de beurt. Sinds vorige maand wordt daar de televisieserie van Youkai Watch uitgezonden, al was het spel al wel langer te spelen. Het succes in het land moet als proeftuin fungeren voor Bandai voor de verdere uitbreiding van de franchise in Azië en de rest van de wereld. De speelgoedfabrikant mikt erop voor het einde van het jaar miljoenen aan het spel gerelateerde voorwerpen te verkopen in Zuid-Korea.

Australische dollar aantrekkelijk voor Scoot

De onstuimige Australische dollar biedt volgens The Sydney Morning Herald buitenlandse bedrijven zoals Scoot lucratieve mogelijkheden. De Singaporese budget-vliegtuigmaatschappij denkt dat een zwakkere munt ervoor kan zorgen dat zij meer capaciteit krijgt op belangrijke verkeersknooppunten zoals Sydney en Perth.

Commercieel directeur Steven Greenway van Scoot verwacht dat de koers van de Australische dollar toeristen uit de regio zal verleiden Australië te bezoeken de komende maanden. Dat is goed nieuws voor het land dat wel wat goede reclame kan gebruiken als vakantieland. Maar dan moet het Scoot wel lukken in te breken in de hoogst competitieve vliegmarkt in Australië en Azië. En daar is misschien meer voor nodig dan alleen een zwakke munt.