Hoe Easyjet haar 24 lelijke zusjes in leven houdt

2010-10-04 00:00:00 SCHIPHOL - Aankomst, vertrek en afhandeling van easyJet op het platform. Aankomst op Schiphol. ANP XTRA NILS VAN HOUTS
Update: De winst van Easyjet over het afgelopen boekjaar, dat liep tot september, is weer flink gestegen. Winst voor belastingen was 581 miljoen pond (ongeveer 729 miljoen euro), een groei van 21,5 procent. De omzet op jaarbasis nam met 6,3 procent toe, naar 4,5 miljard pond (ongeveer 5.6 miljard euro). Easyjet kondigde ook aan het dividend per aandeel te verhogen: van 33,5 pence in 2013 naar 45,4 pence in 2014. Het aantal passagiers steeg met 6,6 procent, tot 64,8 miljoen.

Dit is niet alleen de easy van Easyjet (achttien miljoen passagiers, omzet: ruim anderhalf miljard euro). De vetgedrukte, feloranje letters horen ook bij EasyHotel, EasyBus, EasyProperty, EasyOffice, EasyFoodstore. En het zijn de letters van de zieltogende ondernemingen EasyPizza, EasyMoney, EasyCruise. Bedrijven die deel uitmaken van de EasyGroup, het investeringsorgaan van de Griekse ondernemer en superinvesteerder Stelios Haji-Ioannou.

Al deze Easy’s - 24 in totaal - betalen jaarlijks een royalty aan de Easygroup zodat ze zichzelf easy mogen noemen. Ze opereren naar eigen zeggen volgens het no frills-principe: minimale service zodat de prijs zo laag mogelijk is.

Zijn ze daarom net zo succesvol?

Nee. Terwijl Easyjet haar budgetluchtvaarimperium verder aan het uitbouwen is en naar verwachting vandaag weer een omzetstijging bekend zal maken, hebben de andere ondernemingen van Haji-Ioannou minder succes:

Haji-Ioannou zelf maakt zich echter niet zo’n zorgen over dit falen:

“I’ve tried so many things. If you haven’t had a failure or two, you haven’t tried hard enough.”

Zijn familie bezit dan ook 2,7 miljard euro aan Easygroup-aandelen, aldus Philip Beresford, samensteller van  de Sunday Times Rich List - de Britse Quote 500.

“Al het geld dat binnenstroomt bij Easyjet - vorig jaar werd 150 miljoen euro uitgekeerd aan aandeelhouders en verwacht wordt dat dat dit jaar niet minder is - wordt gebruikt om Haji-Ioannous andere ondernemingen te voeden”, zegt Beresford.

“Maar geen enkele van deze ondernemingen kan tippen aan het succes van Easyjet.”

Sommige Easy’s doen het wel goed

EasyGroup-ondernemingen die wat dichter bij de oorsprong blijven doen het wél goed: budgetreizen. Zoals de goedkope luchthaventransfers van Easybus in Londen. En EasyHotel, dat kamers zonder uitzicht of ontbijt voor ongeveer veertig euro aanbiedt. EasyHotel haalde onlangs 37,6 miljoen euro op bij een beursgang in Londen. Inmiddels heeft de keten twintig vestigingen in Europa, waarvan drie in Nederland.

“In 2016 moeten dat er zes zijn”, zegt Dan Metcalfe, CEO van DanZep hotels, dat eind oktober de Scheveningse Pier kocht en waarvan EasyHotel een franchise is.

Hoeveel EasyHotel betaalt om het Easy-merk te gebruiken laat Zep niet los. De andere bedrijven in de holding zeggen daar ook niets over. Alleen van Easyjet is bekend dat het vijftien miljoen euro per jaar betaalt voor de merknaam, zegt Richard Shackleton, persvoorlichter bij EasyGroup.

Geld dat de rest van de Easygroup goed kan gebruiken om al die andere Easy’s overeind te houden.

Lees ook: Dit is waar de nieuwe prijsvechter van Air France-KLM mee moet concurreren.